Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Naturkunskap 1a1. Hälsa och miljö – ett samband. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Naturkunskap 1a1

Tema: Hälsa och miljö – ett samband

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft. Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion om normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa. Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa. Eleven kan redogöra översiktligt, utifrån relevanta kunskaper om sexualitet och relationer, för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser såväl för individens sexuella hälsa som för folkhälsan. Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling.

[Gy11, Naturkunskap 1a1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till temat hälsa och miljö (10 min)
  • Presentera och definiera begrepp som hälsa, miljö och hållbar utveckling.
  • Diskutera vad eleverna redan vet om sambandet mellan dessa områden.
  • Ge exempel på aktuella hälsofrågor kopplade till miljöpåverkan.
  • Ställ öppna frågor för att engagera eleverna i diskussionen.
2. Gruppdiskussion och reflektion (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper för att diskutera specifika fallstudier kopplade till hälsa och miljö.
  • Varje grupp får ett fall att analysera och reflektera över.
  • Grupperna presenterar sina tankar för klassen.
  • Anteckna intressanta punkter som delas under diskussionerna.
3. Praktiskt moment – undersökning (15 min)
  • Genomför en enkel undersökning om matens påverkan på hälsan.
  • Eleverna samlar in information om olika livsmedels ursprung och miljöpåverkan.
  • Analysera resultaten och diskutera vad de innebär för hållbar utveckling.
4. Avslutande reflektion (10 min)
  • Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen.
  • Ställ frågor till eleverna om vad de tar med sig från lektionen.
  • Uppmana dem att fortsätta utforska ämnet på egen hand.
  • Ge exempel på resurser för vidare läsning.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Hälsosamma livsstilar. Diskutera hur kost, motion och mental hälsa påverkar individens liv. Reflektera över hur dessa faktorer kan kopplas till hållbar utveckling.
  • Energikällor. Betona vikten av förnybara energikällor och deras påverkan på både miljön och folkhälsan.
  • Klimatförändringar. Analysera hur klimatförändringar påverkar hälsotillstånd och livskvalitet.
  • Ekosystemtjänster. Utforska hur ekosystemet stödjer människors liv och hur det kan skyddas.
  • Normer kring hälsa. Diskutera hur kulturella normer kan påverka hälsa och välbefinnande.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Hälsa Tillstånd av fysiskt, mentalt och socialt välmående. Kommer från fornnordiskans “heill”.
Ekosystem Sammanhängande system av levande organismer och deras miljö. Latinets “oecosystema”, där “oiko” betyder hem.
Hållbar utveckling Utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter. Härrör från latinets “sustentare”, som betyder att hålla upp eller stödja.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan våra val i vardagen påverka miljön och vår hälsa?
  • B. Vilket ansvar har vi som individer för att bidra till en mer hållbar utveckling?
  • C. Hur kan kunskap om sambandet mellan hälsa och miljö påverka våra samhällsval?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper där de får utforma en affisch eller presentation kring ett valt ämne kopplat till hälsa och miljö. De ska undersöka ett specifikt problem, såsom matens påverkan på klimatet och folkhälsan, och presentera sina fynd för klassen. Aktiviteten uppmuntrar kreativitet och samarbete samt ger en möjlighet att praktiskt tillämpa den kunskap som förvärvats under lektionen.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad menas med hållbar utveckling? Utveckling som möter nutida behov utan att äventyra framtida generations möjligheter.
2. Hur påverkar vår kost miljön? Kostval kan bidra till klimatförändringar genom utsläpp genererade vid produktion.
3. Vad är ekosystemtjänster? Tjänster som naturen tillhandahåller som gynnar människors liv och hälsa.
4. Hur kan vi minska vårt koldioxidavtryck? Genom att välja förnybara energikällor och minska användningen av fossila bränslen.
5. Vad är en viktig aspekt av mental hälsa? Att upprätthålla sociala relationer och hantera stress.

Hemuppgift

Som hemuppgift uppmanas eleverna att skriva en kort uppsats (max 2 A4-sidor) där de reflekterar över sina egna kostvanor och hur de relaterar till miljöpåverkan. De ska analysera vad de kan förbättra i sin kost för att vara mer hållbara och hur detta kan påverka deras egen hälsa.

Citat

“Vi har inte ärvt jorden av våra förfäder, vi lånar den av våra barn.” – David Brower (1912–2000) Detta citat innebär att vi har ett ansvar att vårda och skydda miljön för kommande generationer. Det knyter an till lektionen genom att belysa vikten av hållbarhet och våra beslut idag.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp