Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a1
Temat: Jämställdhet ur ett naturvetenskapligt perspektiv
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft. Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion om normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa. Eleven kan redogöra översiktligt, utifrån relevanta kunskaper om sexualitet och relationer, för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser såväl för individens sexuella hälsa som för folkhälsan. Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. |
[Gy11, Naturkunskap 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till jämställdhet (10 min)
- Definiera vad jämställdhet innebär.
- Diskutera varför jämställdhet är viktigt ur ett naturvetenskapligt perspektiv.
- Ge exempel på hur jämställdhet relaterar till hållbar utveckling.
- Använd aktuella exempel för att illustrera poängerna.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i grupper.
- Varje grupp diskuterar en specifik aspekt av jämställdhet inom naturvetenskap.
- Grupperna ska förbereda en kort presentation av sina idéer.
- Uppmuntra grupperna att använda naturvetenskapliga begrepp i sina diskussioner.
3. Presentationer och feedback (15 min)
- Grupperna presenterar sina resultat för klassen.
- Ge utrymme för frågor och diskussion efter varje presentation.
- Ge feedback på användningen av naturvetenskapliga begrepp.
- Diskutera hur idéerna kan appliceras i praktiken.
4. Sammanfattning och avslut (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
- Diskutera nästa steg eller hur eleverna kan fördjupa sitt lärande.
- Ge eleverna tid att ställa frågor och dela tankar.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Jämställdhet och hållbarhet: Förstå kopplingen mellan jämställdhet och hållbar utveckling, inkludera exempel på hur ojämlikhet påverkar resursfördelning och miljöfrågor.
- Naturvetenskapliga perspektiv: Hur normer rörande sexualitet och relationer påverkar individers liv och hälsa.
- Empiriska metoder: Vikten av observationer och experiment för att undersöka frågor kring jämställdhet och naturvetenskap.
- Etiska överväganden: Diskutera de etiska dilemman som kan uppstå inom naturvetenskapliga studier av jämställdhet.
- Historiska perspektiv: Hur jämställdhet har förändrats över tid och dess påverkan på naturvetenskapliga framsteg.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Jämställdhet | Tillstånd där individer behandlas lika oavsett kön. | Från ordet “jämsides” i gammelsvenska. |
Ekosystem | En samling av levande och icke-levande faktorer som interagerar i en viss miljö. | Kommer från grekiska “oikos” (hus) och “systema” (system). |
Resursfördelning | Tilldelning av resurser inom ett samhälle eller ekonomi. | Från latin “res” (sak) och “distributio” (fördelning). |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar ojämlikhet resursfördelningen i ett samhälle?
- B. Vilka naturvetenskapliga metoder kan användas för att studera jämställdhet?
- C. Hur kan vi som samhälle arbeta mot jämställdhet inom naturvetenskapliga områden?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en poster som visualiserar kopplingen mellan jämställdhet och hållbarhet utifrån de diskussioner och forskningsresultat de har kommit fram till. Postern kan innehålla fakta, diagram, bilder och citat som belyser viktiga punkter. Eleverna ska sedan presentera sina postrar för klassen och diskutera deras insikter.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad innebär jämställdhet ur ett naturvetenskapligt perspektiv? | Kopplar till hur olika kön behandlas och påverkar resurser. |
Ge ett exempel på ojämlikhet i resursfördelning. | Skillnader i tillgång till utbildning mellan könen. |
Vilka metoder kan användas för att undersöka jämställdhet? | Enkäter, observationer och experiment. |
Hur påverkar normer rörande sexualitet hälsan? | Kan skapa förväntningar som leder till psykisk stress. |
Hur har jämställdhet utvecklats historiskt? | Har förbättrats genom lagar och sociala rörelser. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (2-3 sidor A4) där de reflekterar kring en specifik aspekt av jämställdhet och kopplar den till naturvetenskap. Uppsatsen ska inkludera forskning och exempel från lektionen, samt egna tankar kring hur den insikt kan påverka deras liv och samhälle.
Citat
”Jämställdhet är inte en kvinnofråga, det är en mänsklig rättighet.” – Emma Watson, 2014. Detta citat belyser vikten av att se jämställdhet som en rättighet för alla, vilket är centralt i vår diskussion i naturvetenskap och samhälle.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.