“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a1
Tema: Luft och atmosfär
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft. Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion om normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa. |
[Gy11, Naturkunskap 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till luftens sammansättning (10 min)
- Diskutera med eleverna vad de vet om luftens sammansättning.
- Förklara begreppen syre, kväve och andra gaser i atmosfären.
- Använd en erfarenhet där ni tillsammans genomför ett experiment för att demonstrera hur syre kan påverka eld.
- Ge exempel på hur olika gaser har betydelse för livet på jorden.
2. Atmosfärens lager (15 min)
- Förklara de olika lagren i atmosfären: troposfären, stratosfären, mesospären, termosfären och exosfären.
- Använd en bild eller en modell för att visualisera dessa lager.
- Diskutera hur väderfenomen uppstår i troposfären.
- Fråga eleverna vilken typ av väder de upplever mest och diskutera orsaker.
3. Klimatförändringar och atmosfär (15 min)
- Introducera begreppet klimatförändringar och hur de är kopplade till atmosfären.
- Diskutera växthuseffekten och dess inverkan på klimatet.
- Ha en gruppdiskussion om vad eleverna kan göra för att motverka klimatförändringar.
- Sammanfatta med viktiga punkter från diskussionen.
4. Experiment och observation (10 min)
- Genomför ett enkelt experiment med eleverna för att visa hur koldioxid påverkar temperaturen.
- Diskutera resultaten av experimentet och hur det knyter an till luftens sammansättning och klimat.
- Låt eleverna skriva ner sina observationer och tankar.
- Fråga eleverna om vad de tyckte var mest intressant.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Atmosfärens betydelse: Lär dig hur atmosfären skyddar jorden från solens strålar och hur den är nödvändig för liv.
- Växthuseffekten: Förstå hur växthuseffekten fungerar och hur det påverkar klimatet.
- Klimatzoner: Se skillnader mellan olika klimatzoner och hur de påverkar växt- och djurliv.
- Mänsklig påverkan: Diskutera hur mänskliga aktiviteter påverkar atmosfären och klimatet.
- Hållbar utveckling: Utforska sätt att leva mer hållbart och minska sin miljöpåverkan.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Atmosfär | Det gaslager som omger jorden, som består av olika gaser som syre och kväve. | Från grekiska “atmos” som betyder ånga och “sphaira” som betyder sfär. |
Klimat | Det genomsnittliga vädret över en längre tidsperiod i en viss region. | Från grekiska “klima”, vilket betyder lutning eller lutning av jordytan. |
Växthusgas | Gaser som bidrar till växthuseffekten genom att fånga värme i atmosfären. | Från växthus (som i växthuseffekt) och gas, vilket beskriver en gasart. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att våra livsstilar påverkar klimatet och atmosfären? Vilka förändringar kan göra skillnad?
- B. Vad skulle hända om atmosfären inte fanns? Hur skulle jorden se ut?
- C. Vilken roll spelar teknologiska framsteg i kampen mot klimatförändringar? Är det bra eller dåligt?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en modell av atmosfären med olika lager. De ska använda material som papper, plast och färger för att illustrera lagren och skriva ut fakta om varje lager. Modellen ska presenteras för klassen, och gruppdiskussioner ska följas av frågor till andra grupper.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
Vad är atmosfären? | Det gaslager runt jorden som skyddar oss och gör så att vi kan andas. |
Vad menas med växthuseffekten? | En process där vissa gaser i atmosfären fångar värme och höjer temperaturen på jorden. |
Nämn en växthusgas. | Koldioxid (CO2). |
Vad kan vi göra för att minska vår påverkan på klimatet? | Genom att minska vår energiförbrukning, använda mer förnybar energi och förändra våra konsumtionsvanor. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en uppsats där de reflekterar över hur deras egna livsstilar kan påverka klimatet. Uppsatsen ska vara mellan 2-3 sidor lång och innehålla konkreta exempel på deras personliga val och hur dessa kan göras mer hållbara.
Citat
”Vi är den första generation som känner av klimatförändringarna och den sista som kan göra något åt dem.” — Barack Obama, 2014. Detta citat sammanfattar vikten av att agera nu för att skydda planeten för framtida generationer.
“`