Lektion. Naturkunskap 1a2. Fördjupning i cellbiologi. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Naturkunskap 1a2

Tema: Fördjupning i cellbiologi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger och konsumtion samt påverkan på miljön. Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden. Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument.

[Gy11, Naturkunskap 1a2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till cellbiologi (10 min)

  • Presentera cellens uppbyggnad och funktioner.
  • Förklara cellernas roll i kroppen.
  • Diskutera skillnader mellan prokaryota och eukaryota celler.
  • Ge exempel på olika typer av celler och deras specifika funktioner.

2. Diskussionsövning (15 min)

  • Planera smågruppsdiskussioner kring somatiska och stamceller.
  • Ställ frågor för att förstå elevernas förkunskaper och åsikter.
  • Presentera etiska dilemman kring bruket av stamceller.
  • Uppmuntra alla grupper att dela sina tankar och jämföra svar.

3. Praktisk aktivitet (15 min)

  • Genomför en observation av celler under mikroskop.
  • Be eleverna notera skillnader och likheter mellan de observerade cellerna.
  • Diskutera resultaten och lärdomar från observatören i klassen.
  • Ställ öppna frågor om cellers betydelse i olika organismers liv.

4. Avslutning och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
  • Fråga eleverna att dela med sig av aspekter de fann mest intressanta.
  • Ge möjlighet för frågor och reflektion.
  • Ge information om nästa lektion och dess fokus på genetik.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Cellen som grundläggande enhet. Celler är livets minsta byggstenar och varje levande organism består av en eller flera celler. Förståelsen av cellstruktur är central för att förstå biologiska processer.
  • Cellernas funktioner. Varje celltyp har specifika funktioner, och förståelse för detta är viktigt för att se hur organismer interagerar med sin miljö.
  • Cellcykeln och celldelning. Att förstå hur celler förökar sig genom delning är grundläggande för att förstå tillväxt och reparation av vävnader.
  • Stamceller. Stamceller har den unika förmågan att utvecklas till många olika celltyper och är viktiga inom medicinsk forskning och behandlingar.
  • Cellernas interaktion. Celler kommunicerar med varandra och deras miljö, vilket är avgörande för kroppens funktion som helhet.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Celldelning Process där en cell delar sig i två dotterceller. Från latin “cellula” som betyder “litet rum”.
Stamcell Specialiserad cell som kan utvecklas till olika typer av celler. Från engelska “stem cell”, där “stem” är avled från gammalengelska “stem”, meaning “stam” eller “stöd.”
Eukaryot Cell med en kärna som omger cellens DNA. Från grekiska “eu” och “karyon” vilket betyder “god” och “kärna”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad anser du om användning av stamceller i forskning och medicin? Vilka etiska aspekter bör beaktas?
  • B. Hur kan cellbiologiska principer tillämpas för att förstå sjukdomar och hälsa?
  • C. På vilket sätt tror du cellbiologi kan bidra till hållbar utveckling och biologisk mångfald?

Aktivitet

Eleverna delas upp i grupper och får i uppgift att skapa en presentation om en celltyp. De ska inkludera information om cellens funktioner, struktur samt eventuella sjukdomar kopplade till celltypen. Presentationerna kan inkludera visuella hjälpmedel och ges en vecka senare.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är en cell? Den minsta enheten av liv.
Vad gör en stamcell speciell? Den kan utvecklas till olika typer av celler.
Vilka uppgifter har cellmembranet? Skyddar och reglerar vad som går in och ut ur cellen.
Vad är celldelning? Process där en cell delar sig i två nya celler.
Vad är en eukaryot cell? En cell med en kärna som omger dess DNA.
Vad är skillnaden mellan prokaryota och eukaryota celler? Prokaryota har ingen kärna, medan eukaryota har en kärna.
Hur bidrar cellbiologin till medicin? Genom att förstå cellens funktion kan vi utveckla behandlingar för olika sjukdomar.
Hur påverkar livsstil cellernas hälsa? Vissa livsstilar kan leda till cellskador eller sjukdomar.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 sidor) där de diskuterar en specifik celltyp och dess betydelse för människans hälsa, samt de etiska frågorna kring forskningen inom detta område.

Citat

“Allt liv är celler.” – Ludwig Feuerbach, 1866 Detta citat sammanfattar det centrala för cellbiologi, där familjen av celler skapar livets fundament.

“`


Modern Tillbaka-knapp