Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Naturkunskap 1a2. Medias roll i spridning av hälsomyter. [Gymnasiet]

Lektionsplanering: Naturkunskap 1a2

Ämne och Tema

Ämne: Naturkunskap 1a2

Tema: Medias roll i spridning av hälsomyter

Sammanfattning

I denna lektion kommer vi att utforska hur medier påverkar vår uppfattning om hälsa och hur hälsomyter sprids genom olika kanaler. Eleverna kommer att behandla kritiska analyser av information som presenteras i olika medier och lära sig att identifiera misinformation.

Mål

  • Förstå sambandet mellan media och hälsomyter.
  • Utveckla förmåga att kritiskt granska källor.
  • Diskutera konsekvenser av hälsomyter för individ och samhälle.

Innehåll

  • Hur medier kan påverka vår syn på hälsa och livsstil.
  • Färdigheter i kritisk granskning av information.

Metod

Undervisningen innefattar föreläsningar, gruppdiskussioner och analyser av konkreta exempel från olika medier. Eleverna kommer att arbeta i grupper för att presentera sina analyser av olika hälsomyter och föreslå hur dessa kan bemötas.

Material

  • Artiklar och videor som exemplifierar hälsomyter.
  • Projektor och dator för presentationer.
  • Arbetsblad för noteringar och analyser.

Utvärdering

Elevernas förståelse kommer att utvärderas genom grupppresentationsarbeten och individuella reflektioner över vad de lärt sig om medias roll i spridning av hälsomyter.

Tidsplan

  • Introduktion och föreläsning: 30 minuter
  • Grupparbete och diskussion: 45 minuter
  • Presentation av grupparbeten: 30 minuter
  • Avslutning och reflektion: 15 minuter

Modern Tillbaka-knapp
×