Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Naturkunskap 1b. Ekologiska fotavtryck av vardagliga val. [Gymnasiet]

“`html





Lektionsplanering – Naturkunskap 1b


Lektionsplanering – Naturkunskap 1b

Ämne:

Naturkunskap 1b

Tema:

Ekologiska fotavtryck av vardagliga val

Syfte med lektionen:

Syftet med denna lektion är att eleverna ska förstå hur deras vardagliga val påverkar ekosystem och klimat, samt hur de kan göra mer hållbara val.

Mål:

  • Eleverna ska kunna definiera vad ett ekologiskt fotavtryck är.
  • Eleverna ska förstå sambandet mellan konsumtion och hållbar utveckling.
  • Eleverna ska kunna ge exempel på hur man kan minska sitt ekologiska fotavtryck.

Innehåll:

  • Genomgång av begreppet ekologiskt fotavtryck.
  • Diskussion kring hållbar konsumtion.
  • Grupparbete: Identifiera och presentera vardagliga val som påverkar det ekologiska fotavtrycket.

Metod:

Undervisningen kommer att ske via en kombination av föreläsning, diskussion och grupparbete.

Material:

  • Presentation om ekologiska fotavtryck.
  • Artiklar och forskningsrapporter om hållbar utveckling.
  • Grupperingsblad för grupparbete.

Tidsplan:

  • Introduktion: 15 minuter
  • Föreläsning: 30 minuter
  • Diskussion: 15 minuter
  • Grupparbete: 45 minuter
  • Presentationer: 30 minuter

Utvärdering:

Elevernas kunskaper kommer att bedömas genom deras deltagande i diskussioner och kvaliteten på de presentationer som görs i grupparbetet.



“`


Modern Tillbaka-knapp
×