“`html
Lektionsplanering – Naturkunskap 1b
Ämne:
Naturkunskap 1b
Tema:
Ekologiska fotavtryck av vardagliga val
Syfte med lektionen:
Syftet med denna lektion är att eleverna ska förstå hur deras vardagliga val påverkar ekosystem och klimat, samt hur de kan göra mer hållbara val.
Mål:
- Eleverna ska kunna definiera vad ett ekologiskt fotavtryck är.
- Eleverna ska förstå sambandet mellan konsumtion och hållbar utveckling.
- Eleverna ska kunna ge exempel på hur man kan minska sitt ekologiska fotavtryck.
Innehåll:
- Genomgång av begreppet ekologiskt fotavtryck.
- Diskussion kring hållbar konsumtion.
- Grupparbete: Identifiera och presentera vardagliga val som påverkar det ekologiska fotavtrycket.
Metod:
Undervisningen kommer att ske via en kombination av föreläsning, diskussion och grupparbete.
Material:
- Presentation om ekologiska fotavtryck.
- Artiklar och forskningsrapporter om hållbar utveckling.
- Grupperingsblad för grupparbete.
Tidsplan:
- Introduktion: 15 minuter
- Föreläsning: 30 minuter
- Diskussion: 15 minuter
- Grupparbete: 45 minuter
- Presentationer: 30 minuter
Utvärdering:
Elevernas kunskaper kommer att bedömas genom deras deltagande i diskussioner och kvaliteten på de presentationer som görs i grupparbetet.
“`