Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Naturkunskap 1b. Hållbar utveckling och livsstilars påverkan på hälsa. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Naturkunskap 1b

Tema: Hållbar utveckling och livsstilars påverkan på hälsa

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft. Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen.

[Gy11, Naturkunskap 1b]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
  • Diskutera vad hållbar utveckling innebär.
  • Ge exempel på olika aspekter av hållbar utveckling.
  • Presentera aktuella samhällsutmaningar kopplade till hållbarhet.
  • Fråga eleverna om deras egna tankar kring hållbarhet.
2. Diskussion om livsstilar (15 min)
  • Be eleverna reflektera över sina egna livsstilar.
  • Diskutera hur livsstilar påverkar både individuellt och samhälleligt.
  • Ge exempel på positiva och negativa livsstilar.
  • Ställ frågor kring hur man kan förändra sina vanor.
3. Grupparbete (15 min)
  • Dela in klassen i grupper.
  • Ge varje grupp en specifik aspekt av hållbar utveckling att diskutera.
  • Gruppen ska presentera sina slutsatser för klassen.
  • Uppmuntra till diskussion mellan grupperna.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta dagens lektion.
  • Be eleverna reflektera över vad de lärt sig.
  • Diskutera frågor som uppkommit under lektionen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Hållbar utveckling: Förstår begreppet hållbar utveckling och dess olika dimensioner som social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
  • Livsstilars påverkan: Kännedom om hur kost, träning och livsstilsval påverkar hälsa och miljö.
  • Ekosystemtjänster: Insikt i hur ekosystemen bidrar till människans välbefinnande och de tjänster som erbjuds av naturen.
  • Kritisk granskning: Utveckla förmågan att kritiskt granska information och normer kopplade till hållbar utveckling och livsstil.
  • Social rättvisa: Diskussioner om hur hållbar utveckling relaterar till mänskliga rättigheter och rättvisa.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Hållbarhet Förmåga att bevara resurser för framtida generationer. Från engelska ‘sustainability’ som ursprungligen kommer från latin ‘sustentare’.
Ekosystem Sammanhanget av ett biologiskt samhälle och dess fysiska miljö som interagerar. Från grekiska ‘oikos’ (hus, miljö) och ‘systema’ (komposition, system).

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka är de största utmaningarna för hållbar utveckling idag? Hur kan vi som individer bidra till att lösa dessa?
  • B. Hur påverkar kostval och livsstil vår hälsa och miljö? Kan vi göra förändringar i vår vardag?
  • C. Vad är sambandet mellan mänskliga rättigheter och hållbar utveckling? Hur kan vi säkerställa att ingen lämnas utanför?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en affisch som belyser en aspekt av hållbar utveckling som de finner särskilt intressant. Varje affisch ska innehålla fakta, bilder och personliga reflektioner om varför ämnet är viktigt. Affischerna ska sedan presenteras för klassen där varje elev får möjlighet att diskutera sin egen affisch och ställa frågor till sina klasskamrater.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad innebär hållbar utveckling? Att utveckla samhället utan att försämra framtida generationers möjligheter.
2. Ge ett exempel på en ekosystemtjänst. Pollinering av växter av insekter.
3. Varför är resursutnyttjande viktigt att diskutera? För att det påverkar både miljön och vår framtid.

Hemuppgift

Eleverna uppmanas att skriva en reflekterande text kring hur de kan tillämpa principerna för hållbar utveckling i sin egen vardag. De ska ge konkreta exempel på förändringar som de anser sig kunna genomföra och vilka effekter dessa skulle ha. Texten ska vara mellan 1-2 sidor A4.

Citat

“Vi kan inte lösa problem med samma tänkande som vi använde när vi skapade dem.” – Albert Einstein

Detta citat belyser vikten av innovation och ett nytt perspektiv på hållbarhetsfrågor, vilket är centralt för kursens innehåll och diskussioner.


Modern Tillbaka-knapp
×