Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Naturkunskap. Djurens liv och beteende under vintern. [Förskolan]

Lektionsplanering

Årskurs: Förskolan

Ämne eller kurs: Naturkunskap

Tema: Djurens liv och beteende under vintern

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Djurens livsmiljöer och beteenden vid olika årstider Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs

[Lpfö 18, Naturkunskap]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till djurens vinterbeteende (10 min)

  • Diskutera vad som händer i naturen under vintern.
  • Ställ frågor till barnen om vilka djur de känner till som finns på vintern (t.ex. rådjur, ekorrar, fåglar).
  • Visa bilder eller kortfilmer av djur som övervintrar och diskutera deras anpassningar.

2. Berättelse om djur i vintermiljö (15 min)

  • Berätta en saga om ett djur (t.ex. en ekorre eller en fågel) som ska förbereda sig inför vintern.
  • Använd gosedjur eller dockor för att göra berättelsen mer levande.
  • Låt barnen delta och föreslå vad djuret bör göra för att klara vintern.

3. Praktisk aktivitet: Skapa djurens vinterbostäder (15 min)

  • Låt barnen skapa modeller av olika djurs vinterbostäder med återvinningsmaterial (som kartonger och papper).
  • Diskutera olika djur och hur de bygger sina hem för att klara kylan.
  • Be barnen presentera sina skapelser och berätta om vilket djur de har valt.

4. Avslutning och reflektion (10 min)

  • Samla barnen för en gemensam reflektion om vad de lärt sig.
  • Ställ frågor som: “Vad har vi lärt oss om hur djur överlever vintern?”
  • Diskutera hur barnen kan hjälpa djur under vintern, till exempel genom att mata fåglar.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Djurens överlevnad: Hur djur förbereder sig för vintern och vilken betydelse detta har för deras överlevnad.
  • Vintersömn: Lärande om vilka djur som går i dvala och hur de gör det.
  • Föda under vintern: Vad djur äter på vintern och hur de hittar mat.
  • Djurens anpassningar: Hur djur anpassar sitt beteende och utseende under vintermånaderna.
  • Ekosystem under vintern: Hur djuren interagerar med sin miljö och andra djur under vintern.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Vintern Den kallaste årstiden med snö och kyla. Latin: “hibernum” (wintern).
Dvala En period av djupt vilande tillstånd hos vissa djur art vid vinter. Latin: “dormire” (att sova).
Föda Det som djur äter för att överleva. Germanska språket, relaterat till “mata”.
Anpassning Att förändra sig för att passa en viss miljö. Franska: “adapter” (anpassa).
Ekosystem En gemenskap av levande och icke-levande komponenter i en miljö. Grekiska: “oikos” (hem).

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror ni att djuren hittar mat under vintern?
  • B. Vilka djur gillar ni mest och hur skyddar de sig från kylan?
  • C. Vad kan människor göra för att hjälpa djur överleva under vintern?

Aktivitet

Barnen delas upp i mindre grupper och får i uppdrag att gå ut och observera naturen. De ska leta efter spår av djur (som fotavtryck, bon, etc.) och dokumentera vad de hittar med hjälp av papperslappar. Under nästa lektion kan de dela sina fynd med klassen och diskutera djurens beteende under vintern.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vilka djur finns på vintern? Rådjur, ekorrar osv.
2. Vad gör djur när det är kallt? De söker skydd, ibland går de i dvala.
3. Hur hittar djur mat på vintern? Genom att gräva, leta eller lagra mat.
4. Vad gör en ekorre för att överleva? Den samlar nötter mm.
5. Vilka djur går i dvala? Björnar, vissa igelkottar.
6. Varför behöver djur skydd? För att hålla sig varma och skydda sig mot rovdjur.
7. Vad gör ni för djuren i er trädgård? Plocka skräp eller mata fåglar.
8. Vad har ni lärt er idag? Svar individuellt.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna be en vuxen att gå ut med dem för att leta efter spår av djur i deras område. De ska dokumentera sina fynd (teckningar, foton etc.) och skriva några meningar om vad de har lärt sig och sett.

Citat

”Naturen ger oss allt vi behöver för att överleva, och vi borde alltid tacka den.” – Peter Wohlleben, 2016. Detta citat påminner oss om att bevara och skydda vår natur och de djur som är en del av den.


Modern Tillbaka-knapp
×