Lektionsplanering
Årskurs: Förskola
Ämne eller kurs: Naturkunskap
Tema: Fågelsång
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Barnen ska få möjlighet att lära sig om fåglar genom att lyssna på fågelsång, samt förstå sambandet mellan ljud och kommunikation i naturen. | Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs. |
[Lpfö 18, Förskola]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till fågelsång (10 min)
- Samla barnen och förklara att dagens lektion handlar om fågelsång. Vad är fågelsång? Vilken betydelse har den för fåglar?
- Diskutera med barnen om de har hört fåglar sjunga tidigare och vad de tänker att sången kan betyda.
2. Lyssna på fågelsång (15 min)
- Spela upp ett par korta ljudklipp med olika fågelsånger. Variera mellan vanliga fågelarter som men, talgoxe och blåmes.
- Be barnen att koncentrera sig på ljudet och diskutera vad de hör. Ställ frågor som “Vad tycker ni att fåglarna säger?” och “Hur låter deras sång?”
3. Fågel-ljudlek (15 min)
- Varje barn får välja en fågel att imitera. De kan låta som fågeln säger och de andra barnen ska gissa vilken fågel det är.
- Diskutera varför fåglarna kanske sjunger olika vilket kan handla om att varna andra fåglar eller attrahera en partner.
4. Reflektion och diskussion (10 min)
- Samla barnen och låt dem dela sina tankar kring fågelsången. Vilka ljud tyckte de var fina? Vilka fåglar skulle de vilja höra mer av?
- Diskutera skillnaderna mellan fåglar och hur olika situationer kan påverka deras sång.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt:
- Fågelsångens betydelse. Lärande om hur fåglar använder ljud för kommunikation.
- Kreativitet och efterapning. Utveckla barnens förmåga att imitera och vara kreativa.
- Observationsförmåga. Att lyssna och reflektera är viktiga delar av att förstå naturen.
- Samarbete och kommunikation. Genom leken interagerar de och lär sig av varandra.
- Respekt för natur och djur. Förståelse för att fåglar har olika sätt att uttrycka sig som är viktiga för deras liv.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Sång | En ljudlig och rytmisk produktion som kommunicerar ett budskap. | Från gammelsvenska “sang”. |
Imitera | Att efterapa eller efterlikna något. | Från latin “imitari”, som betyder att efterlikna. |
Kommunikation | Utbytet av information mellan individer eller djur. | Från latin “communicare”, vilket betyder att dela. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad tycker du att fåglar försöker säga med sin sång?
- B. Vilken låt skulle du vilja att fåglar sjöng?
- C. Hur kan vi skapa en fågelvänlig miljö där de kan sjunga utan att bli störda?
Aktivitet
Barnen får i uppgift att skapa sin egen “fågel” och ge dem en röst. De kan använda sin fantasi och rita en fågel, och sedan bestämma hur den ska låta. Varje barn kan sedan “sjunga” sin fågelsång, och klassen kan rösta på den finaste sången.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilken fågel skrev du om? | Exempelvis talgoxe, men, etc. |
Vad lät fåglarna som ni hörde? | |
Vad var det roligaste med att imitera fåglar? | |
Tror ni att fåglar sjunger för att vara glada? | |
Vilken fågelsång gillade du mest? | |
Varför sjunger fåglar på våren? | |
Hur kan vi hjälpa till att göra det tyst i naturen? |
Hemuppgift
Barnen uppmanas att sitta tyst utomhus och lyssna på fågelsång. De ska försöka rita sin favoritfågel och skriva ner vad den lät som. De kan även få skriva tre saker som de har lärt sig om fåglar.