Lektionsplanering: Fåglar och deras liv

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass

Ämne: Naturkunskap

Tema: Fåglar och deras liv

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Barnen ges möjlighet att upptäcka och lära sig om fåglars liv, deras ägg, ungar och hur de tar hand om sina familjer.Barnen visar att de kan namnge vanligt förekommande fågelarter och beskriva deras livscykel.

[Lpfö 18, Naturkunskap, Förskoleklass]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till fåglars livscykel (10 min)
  • Berätta om hur en fågel föds från ägget till att bli vuxen.
  • Visa bilder av fågelägg, ungar och vuxna fåglar.
  • Diskutera skillnaderna mellan olika fågelarter och deras livsmiljöer.
2. Berättande aktivitet (15 min)
  • Läs en berättelse om en fågel och dess ungar (t.ex. “Fågelns familj”).
  • Uppmuntra barnen att ställa frågor och diskutera vad de lär sig av berättelsen.
  • Be barnen att berätta om vilken fågel de skulle vilja vara och varför.
3. Skapa en fågelfamilj (15 min)
  • Dela ut material som papper, färger, och klistermärken.
  • Låt barnen skapa sina egna fågelfamiljer med ägg, ungar och föräldrar.
  • Diskussion om vilken typ av fåglar de har ritat och vad de heter.
4. Reflektion och sammanfattning (10 min)
  • Låt barnen dela sin fågelfamilj med gruppen och berätta om sina val.
  • Diskutera vad de har lärt sig om fåglars liv och deras familjer.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Fåglars livscykel: Hur fåglar föds från ägg och växer upp i sina bon.
  • Fåglars uppfostran: Hur fågelmammor och pappor tar hand om sina ungar.
  • Variationer i fågelarter: Skillnader mellan olika fågelarter och deras boendemiljöer.
  • Djurens familjebildning: Lärande om hur olika djur, inklusive fåglar, bildar familjer.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
ÄggDet oorganiska hölje som fågelungar utvecklas i.Från fornsvenska “egg”
UngarDe unga fåglar som just har kläckts från ägget.Från gammelsvenska “unger”
FågelmamaDen kvinnliga fågeln som tar hand om sina ungar.Sammansättning av “fågel” och “mamma”

Diskussionsfrågor

A.

Hur tror ni att fåglar skyddar sina ägg?

B.

Vad är viktigt för att ungarna ska växa upp till friska fåglar?

C.

Hur tror ni att fåglar kommunicerar med sina ungar?

Aktivitet

Barnen får i uppgift att rita en fågel med sina ungar i olika miljöer. De ska tänka på var fåglarna bor och vad de gör. När barnen är klara delar de sina teckningar med varandra och förklarar sin fågelfamilj.

Exit-ticket

FrågaSvar
1. Vad heter det som en fågel lägger?Ägg
2. Vad kallar vi de små fåglarna?Ungar
3. Hur tar fågelmammor hand om sina ungar?De matar dem och skyddar dem.
4. Vad är viktigt för att ungarna ska växa?De måste ha mat och skydd.
5. Vilken fågel skulle du vilja vara och varför?Valfritt svar

Hemuppgift

Barnen kan få hemuppgiften att observera en fågel i sin trädgård, park eller balkong och rita den. De ska även försöka skriva ner tre saker de har lärt sig om fågeln.

Citat

”Fåglar har ett språk som vi kanske inte förstår, men deras sång talar alltid om liv och hopp.” – John James Audubon (1785-1851). Detta citat understryker vikten av att förstå naturens kommunikation och fåglars betydelse för vårt ekosystem.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.