Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Naturkunskap
Tema: Ärstider
Koppling till styrdokument
Läroplanen Lpfö 18 understryker vikten av att barn fär utforska och lära sig om sin omgivning samt de cykler som finns i naturen. Denna lektion syftar till att barnen ska förstå och känna igen de olika kännetecknen för ärstiderna, vilket stärker deras nyfikenhet och förståelse för naturliga processer.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Utforska växters och djurs livscykler och hur årstiderna påverkar dem. | Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs. |
[Lpfö 18, Naturkunskap, Förskoleklass]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till växternas och djurens livscykler (10 min)
- Diskutera kort vad en livscykel är och ge exempel på några växter och djur.
- Fråga barnen om de kan namnge några djur eller växter som förändras mycket med årstiderna.
2. Observationer i naturen (25 min)
- Ta med barnen ut i trädgården eller lekplatsen för att observera växter och eventuella djur i deras omgivning.
- Be dem att vara tysta och lyssna på ljuden i naturen, samt att se om de kan upptäcka några tecken på djur eller specifika växter.
- Diskutera vad de har sett och hört efter observationerna.
3. Att rita sina observationer (10 min)
- Låt barnen rita vad de sett under observationerna.
- Ge dem tid att färglägga och göra sina bilder levande.
4. Reflektion och delning (5 min)
- Samla barnen i en ring och låt dem dela sina ritningar och berättelser om vad de har observerat.
- Diskutera skillnaderna i deras observationer och hur olika växter och djur är kopplade till årstiderna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Livscykel: Grundläggande förståelse för vad en livscykel innebär för olika djur och växter.
- Observation: Att öva på att observera och se detaljer i naturen.
- Reflektion: Uppmuntra barnen att reflektera över sina erfarenheter och observationer.
- Kreativitet i skapande: Utveckla kreativiteten genom att skapa och illustrera sina erfarenheter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Livscykel | Den sekvens av steg ett djur eller en växt går igenom från födelse till död. | Från latin “cyclus” (runda, cirkel). |
Observation | Handling att se och notera något noggrant. | Från latin “observare” (att se, betrakta). |
Förändring | En modifiering eller övergång från ett tillstånd till ett annat. | Från fornnordiska “feran” (att förändra). |
Tecken | Indikatorer på en händelse eller förändring. | Från latin “signum” (tecken, symbol). |
Kreativitet | Förmågan att tänka ut nya idéer eller skapa mervärde. | Från latin “creare” (att skapa). |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka djur kan ni tänka er lever i vår och hur ser de ut när de vaknar till liv?
- B. Hur förändras träden under de olika årstiderna?
- C. Vad är det mest intressanta ni lärt er om djur och växters livscykler?
Aktivitet
Barnen ska genomföra en aktivitet där de observerar naturen i sin närhet och samlar exempel på växters och djurs livscykler. De ska dokumentera sina observationer genom att rita eller skriva korta texter om vad de ser och lär sig under observationerna. De får material att skapa ett kreativt collage av sina samlade observationer på ett stort pappersark i klassen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad såg du under observationen? | [Svar varierar] |
Vilket djur förknippar du mest med våren? | [Svar varierar] |
Vad tyckte du var roligast att rita? | [Svar varierar] |
Hur många olika växter såg du idag? | [Svar varierar] |
Hur förändras livet för växter när de går in i hösten? | [Svar varierar] |
Kan du nämna några djur som inte rör sig under vintern? | [Svar varierar] |
Vilka tecken finns det på att våren kommer? | [Svar varierar] |
Hur kan vi hjälpa växter och djur i vår närmiljö? | [Svar varierar] |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska barnen vistas i sin trädgård eller ett närliggande naturområde och göra en liknande observation som i klassen. De ska dokumentera vad de ser och samla teman, antingen som en lista eller som små bilder, och sedan återkomma till skolan för att dela sina fynd med klassen.
Citat
“Det finns inga tråkiga växter, bara tråkiga människor.” – Allan M. Armitage. Detta citat visar på värdet i att utforska och lära sig om vår omgivning och hur varje växt har sin unika plats i naturens cykel, särskilt med hänsyn till årstidernas växlingar.