Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Naturkunskap. Naturbingo med växter i äggkartong. [Förskoleklass]

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass

Ämne: Naturkunskap

Tema: Naturbingo med växter i äggkartong

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
– Utveckla kunskap om växter och deras betydelse i naturen. – Eleven visar grundläggande förståelse för växter och deras livsmiljöer.
– Använda oorganiserade material i kreativa processer. – Eleven kan använda material för att skapa något nytt.

[Lpfö 18]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till naturbingo (10 min)

  • Presentera aktiviteten där barnen ska skapa en naturbingo med fokus på växter.
  • Förklara vad bingo är och hur vi kan använda äggkartonger för att skapa vår egen bingo.

2. Dela ut material (15 min)

  • Ge varje barn en äggkartong, färg, markers, och exempel på växter (t.ex. blommor, buskar, träd).
  • Förklara att barnen ska dekorera sina äggkartonger med bilder av olika växter.

3. Skapa växtbingo (15 min)

  • Barnen får fylla sina äggkartonger med bilder eller teckningar av växter (6–12 rutor).
  • Diskutera varje växt och dess egenskaper, som hur den växer och vilken miljö den trivs i.

4. Bingo-spel (10 min)

  • Spela bingo genom att slumpmässigt kalla ut växter och barnen markerar sina rutor i äggkartongen.
  • Uppmuntra deras diskussion om växternas egenskaper under spelets gång.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Växtlärande: Barnen lär sig om olika växter och deras egenskaper.
  • Kreativitet: Genom att använda äggkartonger får barnen möjlighet att skapa något personligt och unikt.
  • Samarbete: Bingo-aktiviteten uppmuntrar till samarbete och diskussion mellan barnen.
  • Observation: Barnen lär sig att observera och känna igen växter i sin omgivning.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Biodiversitet Variation av livsformer som finns i ett ekosystem. Kommer från latinets “biodiversitas”, som betyder livets mångfald.
Växt En del av naturen som är grön, växer och producerar syre. Kommer från latinets “planta”.
Äggkartong En behållare av papp som används för att hålla ägg. Härstammar från engelskans “egg carton”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad är er favoritväxt vi har pratat om?
  • B. Hur kan vi ta hand om växter i vår miljö?
  • C. Vilka växter ser ni ofta hemma eller i naturen?

Aktivitet

Barnen kan arbeta i små grupper där de diskuterar sina bilder av växter och varför de valde just dessa. De kan också ta med örter eller blommor från hemmet att diskutera och jämföra.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vilken växt hade du på din bingo? En solros.
2. Hur många rutor fyllde du i? 5
3. Vad lärde du dig om växter? Att de växer olika.
4. Tyckte du om att göra naturbingo? Ja, jättekul!
5. Vad var din favoritväxt? Lavendel.
6. Vilka färger hade växterna? Grön, gul, och violet.
7. Kan vi hitta dessa växter i parken? Ja, vissa kan vi!
8. Vad kan du göra för att ta hand om växter? Vattna dem!

Hemuppgift

Hemuppgiften kan vara att barnen får leta efter och rita en växt de hittar hemma eller ute i naturen. De kan ta med sin ritning och visa för klassen nästa gång.

Citat

“Varje växt har sin egen historia att berätta.” – Okänd. Detta citat betonar vikten av att förstå och uppskatta växternas liv och betydelse.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×