Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Naturkunskap
Tema: Naturbingo med växter i äggkartong
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Utveckla kunskap om växter och deras betydelse i naturen. | – Eleven visar grundläggande förståelse för växter och deras livsmiljöer. |
– Använda oorganiserade material i kreativa processer. | – Eleven kan använda material för att skapa något nytt. |
[Lpfö 18]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till naturbingo (10 min)
- Presentera aktiviteten där barnen ska skapa en naturbingo med fokus på växter.
- Förklara vad bingo är och hur vi kan använda äggkartonger för att skapa vår egen bingo.
2. Dela ut material (15 min)
- Ge varje barn en äggkartong, färg, markers, och exempel på växter (t.ex. blommor, buskar, träd).
- Förklara att barnen ska dekorera sina äggkartonger med bilder av olika växter.
3. Skapa växtbingo (15 min)
- Barnen får fylla sina äggkartonger med bilder eller teckningar av växter (6–12 rutor).
- Diskutera varje växt och dess egenskaper, som hur den växer och vilken miljö den trivs i.
4. Bingo-spel (10 min)
- Spela bingo genom att slumpmässigt kalla ut växter och barnen markerar sina rutor i äggkartongen.
- Uppmuntra deras diskussion om växternas egenskaper under spelets gång.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Växtlärande: Barnen lär sig om olika växter och deras egenskaper.
- Kreativitet: Genom att använda äggkartonger får barnen möjlighet att skapa något personligt och unikt.
- Samarbete: Bingo-aktiviteten uppmuntrar till samarbete och diskussion mellan barnen.
- Observation: Barnen lär sig att observera och känna igen växter i sin omgivning.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Biodiversitet | Variation av livsformer som finns i ett ekosystem. | Kommer från latinets “biodiversitas”, som betyder livets mångfald. |
Växt | En del av naturen som är grön, växer och producerar syre. | Kommer från latinets “planta”. |
Äggkartong | En behållare av papp som används för att hålla ägg. | Härstammar från engelskans “egg carton”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad är er favoritväxt vi har pratat om?
- B. Hur kan vi ta hand om växter i vår miljö?
- C. Vilka växter ser ni ofta hemma eller i naturen?
Aktivitet
Barnen kan arbeta i små grupper där de diskuterar sina bilder av växter och varför de valde just dessa. De kan också ta med örter eller blommor från hemmet att diskutera och jämföra.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vilken växt hade du på din bingo? | En solros. |
2. Hur många rutor fyllde du i? | 5 |
3. Vad lärde du dig om växter? | Att de växer olika. |
4. Tyckte du om att göra naturbingo? | Ja, jättekul! |
5. Vad var din favoritväxt? | Lavendel. |
6. Vilka färger hade växterna? | Grön, gul, och violet. |
7. Kan vi hitta dessa växter i parken? | Ja, vissa kan vi! |
8. Vad kan du göra för att ta hand om växter? | Vattna dem! |
Hemuppgift
Hemuppgiften kan vara att barnen får leta efter och rita en växt de hittar hemma eller ute i naturen. De kan ta med sin ritning och visa för klassen nästa gång.
Citat
“Varje växt har sin egen historia att berätta.” – Okänd. Detta citat betonar vikten av att förstå och uppskatta växternas liv och betydelse.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.