Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Naturorienterande ämnen (NO)
Tema: Vad är en termometer?
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
I förskoleklass ska utbildningen ge eleverna möjlighet att utveckla sin nyfikenhet och intresse för naturvetenskap samt förmåga att ställa frågor och söka svar i olika naturvetenskapliga sammanhang. | Ej aktuellt med betyg i förskoleklass. |
[Lgr22, Naturorienterande ämnen, Förskoleklass]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till termometern (10 min)
- Visa en riktig termometer och diskutera vad den används till.
- Förklara vad temperatur är och varför vi mäter den.
- Låt barnen ställa frågor om termometrar.
- Kolla om någon har sett en termometer hemma och vad de har använt den till.
2. Praktisk mätning (15 min)
- Ta med eleverna ut för att mäta temperaturen med en termometer.
- Visa hur man använder termometern korrekt.
- Diskutera vad resultaten visar och hur vädret känns i relation till temperatur.
3. Återsamling och diskussion (15 min)
- Gå tillbaka till klassrummet och återkoppla kring vad de mätt.
- Diskutera skillnaden mellan inomhus- och utomhustemperaturer.
- Låt eleverna dela med sig av sina tankar och känslor gällande temperatur.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och det de lärt sig om termometrar.
- Låt dem rita en termometer med olika vädertyper (sol, regn, snö).
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Temperatur: Eleverna lär sig vad temperatur är och hur det påverkar vår miljö.
- Verktyg: Förståelse för att termometern är ett verktyg vi använder för att mäta temperatur.
- Väder: Koppling mellan temperatur och olika väderförhållanden.
- Experimentellt lärande: Viktigheten av att lära genom att göra och observera.
- Diskussion: Att formas av och delta i samtal om observationer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Termometer | Ett instrument som används för att mäta temperatur. | Från latin “thermometer”, där “thermo” (värme) och “metron” (mått) betyder. |
Temperatur | Ett mått på hur varmt eller kallt något är. | Från latin “temperatura” som betyder något som har att göra med blandning. |
Väder | Den aktuella atmosfäriska tillståndet, inklusive temperatur, nederbörd och vind. | Från gamla germanska “vaðr”, vilket refererar till element som påverkar miljön. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad känner du när det är varmt och när det är kallt?
- B. Hur tror du att vädret påverkar vår vardag och våra aktiviteter?
- C. Varför tror du att vi behöver mäta temperatur? Vad kan påverka den?
Aktivitet
Som en del av lektionen kan eleverna skapa en egen termometer med hjälp av en plastflaska, vatten och färg. De fyller flaskan med färgat vatten och använder en markering för att se hur “temperaturen” förändras när vädret ändras. Eleverna får sedan ställa sin “termometer” i fönstret och observera skillnader i nivåerna under dagen. Denna aktivitet knyter an till lektionens tema och gör det praktiskt och visuellt.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en termometer? | Ett verktyg för att mäta temperatur. |
Hur använder man en termometer? | Man placerar den i värme- eller källmiljöer. |
Varför är temperatur viktigt? | För att förstå väder och miljö. |
Vad händer med vatten när det fryser? | Det blir till is. |
Kan vi se temperatur? | Nej, men vi kan känna den. |
Hur påverkar vädret oss? | Det styr vad vi kan göra utomhus. |
Vilka olika typer av väder kan vi ha? | Snö, regn, sol, dimma. |
Vad vill du lära dig mer om? | (Elevens val) |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att tillsammans med sina föräldrar leta efter en termometer hemma. De ska diskutera varför det är bra att ha en sådan och även tänka på olika situationer när man använder temperaturmätare. Eleverna gör ett enkelt A4-blad där de tecknar eller klipper ut bilder av termometrar, vädret och egna romantiska tankar kring detta.