“`html
Ämne: Ekosystem och Näringsväv
Årskurs: Åk 4-6
Tid: 60 minuter
Aktivitet: Bygg en näringsväv med kort och rollspel
Syfte: Att eleverna ska förstå hur arter i ett ekosystem är beroende av varandra genom att själva skapa en näringsväv och se vilka konsekvenser förändringar kan få.
Material:
- Bildkort eller papperskort med olika organismer i ett ekosystem (t.ex. växter, insekter, smådjur, rovdjur)
- Snöre eller garn
- Klädnypor eller liknande för att fästa snöret mellan korten
Gör så här:
- Dela in eleverna i grupper om 4-6 personer. Ge varje grupp en uppsättning kort med arter från ett specifikt ekosystem (skog, sjö etc.).
- Eleverna placerar ut korten på bordet.
- Med hjälp av garn och klädnypor kopplar de ihop korten för att visa vem som äter vem och på så sätt bygger de upp en näringsväv.
- Diskutera inom grupperna vad som händer om en art tas bort – vilka arter påverkas och hur?
- Avsluta med en gemensam diskussion om de olika näringsvävarna och ekologiska samband.
Koppling till centralt innehåll:
- Ekosystemens struktur och funktion, energiflöden och näringsvävar.
- Samband och beroenden mellan levande organismer.
Vill du ha en mer detaljerad lektionsplanering med koppling till läroplanen samt betygskriterier för en specifik årskurs eller skolform?
Vill du även ha förslaget i ett Word-dokument att ladda ner eller få skickat till din e-post?
“`