Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Naturvetenskap. Plantera frö – Egen gubbe. [Förskola]

Lektionsplanering

Årskurs: Förskola

Ämne: Naturvetenskap

Tema: Plantera frö – Egen gubbe

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Barnens möjligheter att påverka sin miljö och att uppleva naturens skiftningar genom plantering och odling. Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion kring frön och växter (10 min)
    • Prata med barnen om vad frön är och varför de är viktiga.
    • Visa bilder på olika fröer och växter.
    • Diskutera hur man odlar frön och vad de behöver för att växa.
  2. Plantering av frön (20 min)
    • Ge varje barn en liten kruka med jord.
    • Låt barnen plantera sina frön och berätta vad de hoppas att deras växt ska bli.
    • Diskutera vikten av att vattna fröna och ge dem ljus.
  3. Skapa gubbe av fröplanta (15 min)
    • I samband med att fröna gror, prata om hur man kan göra en gubbe av växten, t.ex. använda frön som ögon eller klä gubben med jord.
    • Låt barnen uttrycka sig kreativt och dekorera gubben ensamt eller i grupper.
  4. Avslutning och uppföljning (5 min)
    • Diskutera vad barnen lärt sig under aktiviteten och hur de ska ta hand om sina planteringar.
    • Prata om vad som händer med växterna över tid.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Fröets livscykel. Barnen lär sig om hur ett frö växer till en växt och vikten av vatten, ljus och näring.
  • Planteringstekniker. Praktiska moment kring hur man planterar frön i jord och tar hand om dem.
  • Kreativitet i odling. Barnen får utforma och ge liv åt en “gubbe” som representerar deras fröplanta.
  • Anteckning och observation. Främja barnens förmåga att observera och beskriv vad som händer med deras planteringar.
  • Diskussion kring natur. Barnen får diskutera vad en växt behöver och hur den växer.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Frö Den del av en växt som innehåller en ny planta. Kommer från fornsvenska frö, liknande ord finns i andra germanska språk.
Plantera Att sätta något i jorden för att växa. Från latinets plantare som betyder att sätta ner eller plantera.
Växa Att öka i storlek eller vikt, ofta som ett resultat av liv. Kommer från fornnordiska vaxa.
Ljusa Att ge något ljus för tillväxt, viktigt för fotosyntes. Kommer från germansk grund som betyder tydlig eller lysa.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad tror ni att fröna behöver för att växa bra?
  • B. Hur ser ni på att skapa en gubbe av växten? Varför kan det vara roligt?
  • C. Kan ni tänka er att plantera fler saker? Vad skulle ni vilja odla?

Aktivitet

Barnen får plantera sina frön i en kruka och dekorera sin “gubbe” med tillgängliga material som ögon (exempelvis små stenar eller knappar) och kläder (exempelvis tygbitar). Aktiviteten kan leda till intressanta samtal om hur länge de tror att det tar för fröet att växa, och vad de förväntar sig att se.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad heter det som vi planterar? Frö
2. Vilka saker behöver växter? Ljus, vatten och näring
3. Hur många dagar kan det ta för ett frö att växa? Det kan ta flera dagar
4. Vad ska vi ge våra planteringar? Vatten
5. Hur kan vi göra en gubbe av vår växt? Vi kan använda ögon och kläder
6. Vad tycker du om att plantera? (Öppen fråga – svarar själv)
7. Vilka färger ser ni på ert frö? (Öppen fråga – svarar själv)
8. Har ni planterat något förut? (Öppen fråga – svarar själv)

Hemuppgift

Barnen får hemuppgiften att ta hand om sina fröplantor och anteckna vad som händer under en vecka. De ska beskriva sina observationer och rita en bild på sina växter för att dela med klassen vid nästa träff.

Citat

”Att växa är livets största äventyr.” – Okänd Detta citat betonar vikten av att växa och utforska nya saker, vilket är centralt i lektionen om att plantera fröer.


Modern Tillbaka-knapp
×