Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 1
Ämne: NO (Naturorienterande ämnen)
Tema: Djurliv på vintern
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att undersöka, dokumentera och diskutera hur olika djur anpassar sig till förändringar i livsmiljön, till exempel under olika årstider. | Eleven kan berätta om några djur och deras livsmiljöer. |
[Lgr22, NO, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till vinterdjuren (15 min)
- Diskutera med eleverna vilka djur de vet om som lever i Sverige under vintern.
- Visa bilder på typiska vinterdjur såsom älgar, ekorrar, fåglar och rävar.
- Berätta kort om hur dessa djur anpassar sig till kylan.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper och låt dem diskutera vad de tror djuren gör under vintern.
- Be varje grupp att fundera på vilken mat de äter när snön är djup, var de sover och hur de håller sig varma.
3. Komma ut i naturen (10 min)
- Ta med eleverna ut för en kort promenad i närområdet, leta efter spår av djur som kan finnas under vintern, som spår i snön.
4. Återkoppling och sammanfattning (10 min)
- Samla eleverna och diskutera det de har sett och lärt sig under dagen.
- Skriv ner viktiga punkter på tavlan.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Djurens anpassningar: Förstå hur djur som älgar och fåglar anpassar sig till kalla förhållanden.
- Matvanor: Kännedom om vad olika djur äter under vintern.
- Vintermiljö: Beskriva hur en vintermiljö ser ut och hur det påverkar djurens liv.
- Observera spår: Lära sig att känna igen spår av djur i snön.
- Gruppdiskussion: Träna på att diskutera och dela tankar inom grupptillhörighet.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Anpassning | Hur djur ändrar sitt beteende eller utseende för att överleva i sin miljö. | Kommer från latin “adaptatio”. |
Vinter | Den kallaste årstiden, då temperaturen är låg och snö ofta förekommer. | Kommer från fornnordiska “vetr”. |
Livsmiljö | Det område där ett djur eller en växt lever och tillväxer. | Kommer från svenskans “liv” och “miljö”. |
Spår | Tecken på att ett djur har varit på en plats, ofta synlig i snö eller mudret. | Kommer från gammelsvenskan “spräk”. |
Ekosystem | Ett system som består av levande organismer och deras fysiska miljö. | Kommer från grekiska “oikos” (hus) och “systema” (system). |
Diskussionsfrågor
- A. Varför tror ni att vissa djur flyttar söderut under vintern?
- B. Hur klarar sig djur som inte kan flytta från sin hemvist under kalla månader?
- C. Vad kan vi som människor göra för att hjälpa djur som har svårt att överleva under vintern?
Aktivitet
Eleverna kommer att skapa en “vinterdjurbok”. De ska välja ett vinterdjur som de lärde sig om under lektionen och rita en bild av det djuret. De ska också skriva några meningar om dess liv och hur det anpassar sig till vintern. Varje elev uppmanas att undersöka sitt djur hemma för att ge några extra informationer till sina klasskamrater.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka djur flyger söderut eller har fjädrar som isolerar? | Fåglar |
Vilket djur gillar att äta nötter? | Ekorrar |
Varför studerar vi djur? | För att följa deras rörelser och livsmiljöer. |