Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. NO. Djurspår på vintern. [Åk. 1-3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 1

Ämne: NO (Naturorienterande ämnen)

Tema: Djurspår på vintern

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att utforska och studera djur och deras spår i naturen. Undervisningen ska ge grundläggande förståelse för djurens livsmiljö och anpassningar till olika årstider, särskilt vintern. Eleven kan namnge och beskriva några vanliga djur och deras spår i naturen.

[Lgr 22, NO, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till djurspår (10 min)
  • Presentera lektionen och syftet med att studera djurspår i snön.
  • Visa bilder på olika djurspår och diskutera vilka djur de kan kopplas till.
2. Utflykt utomhus för att hitta djurspår (20 min)
  • Ta med eleverna utomhus och leta efter djurspår i snön på skolgården eller i närliggande skog.
  • Låt eleverna dokumentera de spår de hittar med hjälp av bilder eller skisser.
3. Gruppdiskussion och reflektion (10 min)
  • Samlas i klassen och diskutera de djurspår som upptäcktes.
  • Fråga eleverna vad de tror djuren gör under vintern och hur de överlever.
4. Kreativ aktivitet: Skapa spår (10 min)
  • Skapa egna djurspår med hjälp av plastdjur och mjuk lera.
  • Låt eleverna experimentera med att trycka ner djuren i leran och skapa avtryck som de sedan kan dekorera.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Djurens överlevnad: Lär eleverna om hur olika djur anpassar sig för att överleva i kallare väder.
  • Typer av djurspår: Identifiera spår av vanliga djur som kanin, räv och älg.
  • Beskrivning av spår: Diskutera vad spåren berättar om djurets rörelse och beteende.
  • Färger och former: Lär om hur spår kan skilja sig åt beroende på snö och marktyp.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Djurspår Avtryck som djur gör i marken eller snön när de rör sig. “Djur” från fornsvenska och “spår” från gammelsvenska “spor”.
Anpassning Hur djur förändrar sitt beteende eller utseende för att överleva i sin miljö. Från latin “adaptatio”, som betyder “tillpassning”.
Överlevnad Förmågan att fortsätta leva under svåra förhållanden. Från latin “survivere”, som betyder “att överleva”.
Liknelse Jämförelse av två olika saker för att förklara eller förtydliga. Från latin “similitudo”, vilket betyder “likhet”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilket djur tror du lämnar det största spåret i snön?
  • B. Hur tror ni att djuren hittar mat när det är snöigt?
  • C. Om du var ett djur på vintern, vad skulle du göra för att hålla dig varm?

Aktivitet

Eleverna får i grupper skapa en affisch om ett djur och dess spår. De ska rita djuret, dess spår och skriva några fakta om hur det klarar sig under vintern. Affischerna kan sedan sättas upp i klassrummet för att visa vad de lärt sig.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vilket djurspår såg du idag? [Elevens svar]
Vad lärde du dig om djuren? [Elevens svar]
Vilket djur skulle du vilja lära dig mer om? [Elevens svar]
Varför tror du att djur spårar efter snön? [Elevens svar]

Hemuppgift

Eleverna får i hemuppgift att läsa en bok hemma med sina föräldrar. De ska sedan återberätta handlingen i klassen och försöka komma ihåg tre nya ord de stötte på under läsningen.

Citat

“Böcker är en väg till många världar.” – Astrid Lindgren, 1970. Detta citat belyser hur böcker och läsning kan öppna dörrar till nya perspektiv och förståelser.


Modern Tillbaka-knapp
×