Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. NO. Experimentera med matrester. [Förskoleklass]

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: NO (Naturorienterande ämnen)
Tema: Experimentera med matrester

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Barnens nyfikenhet på natur, liv och miljö. Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.

[Lpfö 18, Naturorienterande ämnen]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion av experimenten (15 min)

  • Presentera ämnet om kompostering för barnen och förklara vad experimentet handlar om.
  • Diskutera varför vi vill kompostera matrester och dess miljöfördelar.
  • Visa exempel på olika matrester som kan komposteras.
  • Låt barnen fundera på vad som skulle hända om vi slängde matrester i en kompost.

2. Genomgång av material (10 min)

  • Visa barnen vad ni kommer ha för utrustning: exempelvis skål, jord, matrester.
  • Gå igenom hur de ska använda materialen och vilka säkerhetsåtgärder som ska beaktas.

3. Genomförande av experiment (15 min)

  • Låt barnen i grupper blanda jord med olika typer av matrester (t.ex. frukt- eller grönsaksrester).
  • Förklara hur de ska observera förändringar under veckan.

4. Avslutning och reflektion (10 min)

  • Samla barnen för att diskutera vad de tror kommer hända med matresterna i jorden.
  • Ställ frågor om deras förväntningar och låt dem sätta upp en “kompostdagbok”.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kompostens funktion. Kompost är viktig för att återvinna avfall och ge näring till jorden.
  • Nedbrytningsprocessen. Hur organiska material bryts ner av mikroorganismer och maskar.
  • Variation i material. Skillnaden mellan vad som är komposterbart och vad som inte är.
  • Miljöpåverkan. Hur kompostering kan minska avfallsmängden och påverka vår miljö positivt.
  • Observation och dokumentation. Att observera förändringar vid kompostering är viktigt för att förstå processen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kompost Nedbrytning av organiskt avfall till jord. Från franskan “composter”.
Nedbrytning Process där organiska material bryts ner. Från svenska “ned-” och “bryta”.
Organism Levande varelse, som t.ex. maskar och bakterier. Från grekiskan “organismos”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad händer med matrester om ingen komposterar dem?
  • B. Känns det som en bra idé att använda matrester till något nytt, varför?
  • C. Hur skulle vårt samhälle se ut om alla komposterade sina matrester?

Aktivitet

Låt barnen delta i ett praktiskt experiment där de får blanda jord och matrester som inte är ätna och observera vad som händer under en vecka. De kan dokumentera sina observationer i en kompostdagbok och rita bilder av vad de ser. Aktiviteten ska uppmuntra dem att observera och diskutera förändringar i komposteringen genom att ställa frågor och göra små anteckningar i sina böcker.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är kompost? Nedbrytning av avfall till jord.
2. Vilka material kan komposteras? Frukt- och grönsaksrester.
3. Vilka djur hjälper till i komposten? Maskar och bakterier.
4. Varför är kompost viktigt för miljön? Minskar avfall och ger näring.
5. Vad betyder nedbrytning? Att material bryts ner.
6. Hur dokumenterar vi observatinerna? Genom att rita och skriva.
7. Vad händer med matrester i jorden? De bryts ner och blir jord.
8. Vilka fördelar ser du med att kompostera? Bättre miljö och mindre skräp.

Hemuppgift

Barnen kan ta hem en liten skål med samma jord och matrester för att påbörja sitt eget lilla kompostexperiment. De kan rita och skriva ner sina observationer om vad som händer hemma.

Citat

”Det är vårt ansvar att ta hand om jorden.” – Wangari Maathai (1940-2011). Detta citat knyter an till lektionens tema om att vara medveten om vår påverkan på miljön genom kompostering.


Modern Tillbaka-knapp
×