Lektionsplanering: Friktion i NO för förskoleklass
Årskurs Förskoleklass Ämne NO Tema Friktion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Enkla och konkreta undersökningar av vardagliga företeelser med hjälp av sina sinnen och genom att prova och upptäcka. | Det saknas betygskriterier för detta ämne i aktuell årskurs. | Det saknas betygskriterier för detta ämne i aktuell årskurs. |
Källa: [Lpfö 18, NO, Förskoleklass]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till friktion (10 min)
- Förklara vad friktion är med hjälp av vardagliga exempel, t.ex. när man puttar en leksak på golvet.
- Visa skillnaden mellan att skjuta något på en hal yta och en sträv yta.
- Använd tydligt språk och konkreta exempel.
- Fråga barnen om de kan känna på olika ytor i klassrummet och fundera på vilket som är lättast att glida på.
- Samtala om varför vissa saker stannar snabbare än andra.
2. Experiment med bilar och olika underlag (10 min)
- Placera ut en leksaksbil på olika underlag som filt, plast och trä.
- Låt barnen känna och se hur bilen rör sig olika snabbt beroende på underlagets friktion.
- Diskutera vad som händer och varför.
3. Praktisk övning med föremål (10 min)
- Dela ut olika föremål (t.ex. leksaker med hjul, klossar).
- Låt barnen prova att skjuta föremålen på olika material.
- Be dem beskriva vad som behövs för att få saker att röra sig och vad som gör att de stannar.
4. Samtalsstund om friktionens betydelse (10 min)
- Samtala om situationer där friktion är bra eller dåligt, t.ex. när man går eller när man vill åka pulka.
- Uppmuntra barnen att berätta egna erfarenheter.
5. Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta vad friktion är och varför det är viktigt.
- Låt barnen rita något som visar vad de lärt sig om friktion.
- Ge feedback och bekräfta barnens insikter.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Begreppet friktion: Friktion är en kraft som gör att saker inte glider så lätt på vissa ytor. Det är något man känner när man puttar eller skjuter på något. Många barn upplever friktion som att saker fastnar lite när de ska röra sig.
- Olika ytors påverkan: Sträva ytor skapar mer friktion och gör det svårare för saker att glida, medan släta och halare ytor har mindre friktion.
- Praktiska exempel: Friktion finns överallt, t.ex. när vi går, när en bil bromsar eller när en pulka glider på snön.
- Orsaker och effekter: Friktion beror på att ytorna som är emot varandra “fastnar” lite, vilket gör att det krävs kraft för att få saker att röra sig.
- Vanliga missförstånd: Barn kan tro att friktion bara finns på vissa saker, men det finns alltid någon form av friktion mellan ytor som är i kontakt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Friktion | Motståndet som uppstår när två ytor gnids mot varandra och gör det svårare att röra sig. | Från latinets “frictio” som betyder gnidning eller skavning. |
Yta | Den yttre sidan eller toppen av något föremål. | |
Glida | Att röra sig mjukt och lätt utan att fastna. | |
Halt | När något är glatt och svår att gå på eller ta tag i. | |
Motstånd | Kraft som bromsar eller stoppar något från att röra sig. |
Diskussionsfrågor
- Vad tror du skulle hända om det inte fanns någon friktion när du försöker gå? Hur skulle det kännas? Fundera på varför friktion är viktigt för oss i vardagen.
- Om du skulle göra en pulka som glider extra bra på snön, vilket material skulle du använda och varför? Tänk på vad du vet om friktion.
- Kan du komma på en situation där för mycket friktion gör det svårt att göra något? Hur skulle det kännas och vad skulle du behöva göra?
- Tänk dig att du är en forskare som ska designa skor för någon som vill springa snabbt. Vad skulle du tänka på om friktionens roll?
Aktivitet
I klassen delas barnen in i små grupper och får olika material att experimentera med, till exempel leksaksbilar, plattor med olika ytor och små klossar. De får skjuta eller rulla leksakerna på de olika ytorna och observera vad som händer. Läraren hjälper dem att beskriva upplevelserna och samlar in barnens tankar om vad som gör det lättare eller svårare för saker att röra sig.
Efter experimenten samlas hela gruppen för att diskutera och sammanfatta vad friktion är och varför det spelar roll i vardagen. Som avslutning får barnen måla eller rita det de lärt sig om friktion, till exempel en pulka som glider på snö eller en bil som kör på olika vägar.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är friktion? | Friktion är kraften som gör att saker inte glider lätt på vissa ytor. |
2. Kan du ge ett exempel på friktion? | När man skjuter en bil på en filt går det långsammare än på ett bord. |
3. Varför är friktion viktig när vi går? | Den gör att vi får fäste så vi inte halkar och kan gå ordentligt. |
4. Vilken yta har mest friktion, sträv eller hal? | Sträv yta har mest friktion. |
5. Vad händer om det inte finns någon friktion? | Då skulle det vara svårt att gå och saker skulle glida iväg hela tiden. |
6. Kan friktion vara till hjälp? | Ja, den hjälper oss att hålla fast saker och röra oss utan att halka. |
7. Ge ett exempel på när friktion är dåligt. | När det är för mycket friktion kan det vara svårt att dra något tungt. |
8. Vad kan man göra för att minska friktionen? | Man kan använda släta eller halare ytor, som plast eller is. |
9. Vad händer när en pulka glider? | Den glider lätt på snön för att det är lite friktion. |
10. Vad lärde du dig idag om friktion? | [Elevens personliga svar] |
Citat
”Friktion är naturens sätt att skapa kontroll och säkerhet i rörelse.” – Dr. Emma Lind, fysiker, 2019.
Detta citat framhäver friktionens vikt i vardagens rörelser och förklarar varför det hjälper oss att röra oss utan att tappa balansen.
”Att förstå friktion är att förstå hur världen håller ihop i små rörelser.” – Prof. Anders Nilsson, pedagog, 2015.
Här betonas att friktion är en grundläggande del av fysikens principer som påverkar allt från gång till transport.