Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 1
Ämne: NO (Naturorienterande ämnen)
Tema: Skapa egna djurspår
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Djur och natur: Känna igen olika djur, djurens livsmiljöer samt deras spår och hur de använder naturen | Eleven kan ge exempel på djur och deras spår i naturen. |
[Lgr22, Naturorienterande ämnen, Åk. 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till aktiviteten (10 min)
- Samtala med eleverna om vad djurspår är och varför de lämnar spår.
- Visa bilder på olika djurspår och diskutera vilket djur som kan ha lämnat dem.
- Fråga eleverna om de har sett några djurspår själva.
2. Material och förberedelser (10 min)
- Presentera materialen som kommer att användas för att skapa djurspår (lera, plastdjursfötter, konstverktyg, etc.).
- Demonstrera hur man använder materialen för att göra avtryck i leran.
3. Skapa egna djurspår (20 min)
- Eleverna arbetar i grupper och gör sina egna djurspår genom att använda leran och djurfötter.
- Låt eleverna experimentera med att göra spår i olika djurens fötter.
4. Presentation och reflektion (10 min)
- Ge grupperna tid att presentera sina skapade spår och förklara vilket djur de representerar.
- Diskutera tillsammans vad varje spår kan avslöja om djuret.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Djurspår: Djurspår är avtryck som djuren lämnar i marken. Varje djur har unika spår som kan berätta mycket om deras rörelser och beteenden.
- Lera som material: Lera är ett bra material för att representera djurspår, den är lätt att arbeta med och ger bra avtryck.
- Observation: För att förstå djurspår är observation viktigt. Eleverna lär sig att titta noga på sin omgivning och lägga märke till små detaljer.
- Samarbete i grupp: Eleverna arbetar i grupper vilket främjar samarbete och delaktighet under aktiviteten.
- Kreativitet: Att skapa djurens spår uppmuntrar eleverna att vara kreativa och uttrycka sig på nya sätt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Djurspråk | Djurens avtryck som kan återfinnas i naturen. | Härstammar från “djur” och “spår”. |
Lera | En klibbig jordart som lätt formas. | Härstammar från latin “argilla”. |
Avtryck | Det som resultatet av något som trycks ner. | Härstammar från fornnordiska. |
Observation | Att noggrant titta på något för att få kunskap. | Latin “observatio”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad är det mest intressanta ni lärt er om djurspår idag, och varför?
- B. Hur skiljer sig djurens spår från varandra? Vilka är de mest fascinerande spåren ni har sett?
- C. Vilka djur tror ni skulle lämna de mest intressanta spåren, och varför?
Aktivitet
Eleverna ska använda modeller av fötter från olika djur (t.ex. hund, katt, lejon) för att skapa avtryck i leran. De får experimentera med att trycka ner fötterna i leran och skapa unika mönster. Varje elev får en bit lera där de kan trycka in djurfötterna och jämföra sina skapelser i grupp. Målet är att identifiera skillnaderna mellan de olika avtrycken och diskutera dem.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vilket djur har du skapat ett spår av? | [Elevens svar] |
Vad är ett djurspår? | [Elevens svar] |
Vilka material använde vi idag? | [Elevens svar] |
Hur såg dina djurspår ut? | [Elevens svar] |
Vad tycker du var roligast med dagen? | [Elevens svar] |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att måla sina egna djurspår med hjälp av färger och pappersark. De ska också skriva ett par meningar om vilket djur de tror att spåren kommer ifrån.
Citat
”Att lära sig är ett äventyr som aldrig tar slut.” – Unknow, 2000-talet. Detta citat understryker vikten av nyfikenhet och lärande i livet, särskilt när vi utforskar vår värld.