“`html
Ämne: Kritiska pedagogiker
Årskurs: Övrigt
Sammanfattning av Kritiska Pedagogiker
Kritiska pedagogiker betonar social förändring som en central aspekt inom språkinlärning och utbildning. De ses inte som en enhetlig metod med fasta arbetssätt eller innehåll, utan snarare som ett flertal olika perspektiv och tillvägagångssätt.
Grundläggande Utgångspunkter
- Individens språk formar och formas av hur personen förstår sig själv, sin sociala kontext, sin historia och sina framtidsmöjligheter.
- Språk är kopplat till identitet och makt.
- Språkinlärning är en process där sociala faktorer och individens egen berättelse är avgörande.
Kumaravadivelus Postmetodiska Pedagogik
Kumaravadivelus postmetodiska pedagogik delar grundtankar med kritiska pedagogiker, där språkinlärning ses som en social handling med potential för förändring.
Elevernas Aktiva Roll
- Fokus ligger på elevernas aktiva roll i lärprocessen.
- Erkänna och värdesätta deras mångfald av erfarenheter och identiteter.
Kritisk Språkundervisning
Kritiska pedagogiker syftar till att koppla “the word with the world” (Freire, 1974). Språket är en arena för makt och påverkan.
Makt och Maktlöshet
- Språket kan ge både makt och maktlöshet (Bourdieu, 1991).
- Valen språklärare gör i andraspråksundervisningen påverkar de studerandes möjligheter att forma sina liv.
Citat av Kenneth Hyltenstam
“För att man ska med hjärna och hjärta förstå och själv kunna påverka de omedelbara sociala sammanhang och det samhälle man lever i.” (Hyltenstam, 1993:110)
Förespråkare och Utveckling
- Paolo Freire (1970-talet)
- Simon (1987)
- Cummins (1996)
- Auerbach
Vill du ha denna sammanfattning som en professionellt formaterad Word-fil? Jag kan skapa och skicka filen direkt till din e-post med Allgot-tema och kompatibel med Microsoft Office och Pages på Mac.
“`