Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Religion. Berättelser från olika kulturer. [Åk. 1-3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 1-3
Ämne: Religion
Tema: Berättelser från olika kulturer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Berättelser, till exempel ur Bibeln och andra religiösa urkunder, samt centrala tankegångar och religiösa praktiker inom olika religioner. Eleven visar grundläggande kunskaper om religioner och för enkla resonemang om likheter och skillnader i centrala tankegångar och religiösa praktiker mellan och inom olika religioner.

[Källa: Lgr22, Religionskunskap, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till berättelser från olika kulturer (15 min)
  • Presentera temat för dagen och berätta vad en berättelse är.
  • Diskutera kort varför berättelser är viktiga inom olika kulturer.
  • Ge exempel på kända berättelser från olika religioner.
  • Fråga eleverna om de har hört någon speciell berättelse och vad den handlade om.
2. Gemensam läsning av en berättelse (15 min)
  • Välj en enkel religiös berättelse, till exempel skapelseberättelsen.
  • Läs berättelsen högt för klassen.
  • Stanna upp och ställ frågor under läsningen för att kontrollera förståelse.
  • Diskutera vilka känslor eller tankar berättelsen väcker.
3. Kreativ aktivitet – Berätta egen historia (15 min)
  • Berätta för eleverna att de ska skapa sin egen berättelse inspirerad av den de just läst.
  • Låt dem börja skissa på sin berättelse och ge stöd vid behov.
  • Uppmuntra dem att tänka på: vad, när, vem, och var.
  • Ge exempel på hur de kan använda olika känslor i sina berättelser.
4. Dela berättelser (5 min)
  • Låt frivilliga elever få berätta sina historier för klassen.
  • Prisa deras insatser och ge positiv feedback.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:

  • Berättelser i religion: Berättelser har en central plats i många religioner och kulturer och hjälper oss att förstå tro och värderingar.
  • Känslor i berättelser: Berättelser kan väcka olika känslor och tankar hos lyssnaren.
  • Skapande av berättelser: Att skapa egna berättelser kan främja kreativitet och förståelse för olika perspektiv.
  • Kulturell mångfald: Genom berättelser kan eleverna få en förståelse för olika kulturer och traditioner.
  • Värden och normer: Berättelser kan förmedla värden, normer och livsvisdomar.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Berättelse En struktur eller berättande avsnitt som återger händelser eller erfarenheter. Kommer från germanska språk, relaterar till ord som “berätta”.
Kultur De gemensamma värderingar, traditioner och normer som formar en grupps liv. Från latin “cultura” som betyder odling.
Religion En uppsättning av tro, praktik och världsåskådningar som ofta involverar ydelse och tillbedjan. Från latin “religio”, som handlar om att binda sig eller återanknyta.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad betydde berättelsen för de personer som berättade den? Varför kan berättelser variera i olika kulturer?
  • B. Tror ni att berättelser kan påverka hur vi beter oss? Om ja, hur?
  • C. Vilken berättelse tycker ni är mest inspirerande och varför?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper där de får välja en berättelse från en känd religion, t.ex. en skapelseberättelse, och tillsammans skapa en poster där de sammanfattar berättelsen i bilder och text. De får sedan presentera sin poster för klassen. Denna aktivitet syftar till att främja samarbetet och skapa en förståelse för hur olika berättelser kan se ut och upplevas olika.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad handlar dagens berättelse om? Skapelsen av världen.
Hur kände du när du hörde berättelsen? Elevernas egna känslor (exempelvis glad, nyfiken).
Vad tyckte du var mest intressant? Elevernas egna svar.
Berätta en sak du lärde dig idag. Elevernas egna svar.
Vilken annan berättelse skulle du vilja höra mer om? Elevernas egna svar.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort berättelse om något de upplevt i sitt liv, där de försöker använda sig av vissa element från de berättelser de lärt sig om i skolan. Berättelsen ska vara minst en A4-sida lång och ha en tydlig början, mitt och slut.


Modern Tillbaka-knapp
×