Lektion. Religion. Berättelser från olika kulturer. [Åk. 1-3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 1-3

Ämne: Religion

Tema: Berättelser från olika kulturer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Religiösa berättelser och traditioner i olika kulturer. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörder. Berättelser i antik och nordisk mytologi samt i samisk religion.
Betygskriterium (E) Eleven visar grundläggande kunskaper om religioner. Eleven för enkla resonemang om likheter och skillnader mellan och inom några religioner samt om vad religion kan betyda för människor.

[Lgr22, Religionskunskap, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till religioner (10 min)
  • Förklara vad religion är och varför berättelser är viktiga inom religioner.
  • Diskutera olika kulturer och deras religiösa traditioner.
  • Presentera exempel på kända berättelser från olika religioner.
  • Fråga eleverna om de känner till några berättelser från sina egna familjer eller kulturer.
2. Berättelseläsning (15 min)
  • Välj och läs en kort berättelse från en religiös tradition (till exempel en bibelberättelse).
  • Stanna upp och diskutera berättelsen med klassen.
  • Fråga eleverna vad de tror att berättelsen handlar om.
  • Diskutera moralen i berättelsen.
3. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Ge varje grupp en annan berättelse från en kultur.
  • Be dem diskutera vad de har lärt sig från berättelsen.
  • Fråga grupperna att redovisa sina tankar för klassen.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta de viktigaste punkterna som diskuterats i klassen.
  • Ställ frågor om vad som var nytt för eleverna.
  • Diskutera vikten av att förstå och respektera olika kulturer.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Berättelser från olika religioner: Olika kulturers berättelser och deras betydelse i människors liv.
  • Värderingar och moral: Diskutera moralen och värderingarna som presenteras i de olika berättelserna.
  • Jämförelse mellan berättelser: Likheter och skillnader mellan religiösa berättelser.
  • Kulturell förståelse: Förståelse för hur berättelser formar kulturer och traditioner.
  • Reflektion över egen kultur: Betyder deras egna kulturer något i deras liv och hur.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Religion En uppsättning av tro och praktik som relaterar till det gudomliga. Från latin “religio” som betyder “att återbinda”.
Berättelse En redogörelse för händelser, ofta med moraliskt eller kulturellt syfte. Kommer från fornnordisk “beretta” som betyder att berätta.
Kultur De värderingar, traditioner och normer som identifierar en grupp människor. Från latin “cultura” som betyder “odling” eller “vård”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad kan vi lära oss av berättelser från olika kulturer? Diskutera med klasskamrater.
  • B. Hur tror ni att berättelserna påverkar våra värderingar och beteenden?
  • C. Varför är det viktigt att respektera olika religiösa traditioner och berättelser?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en egen berättelse inspirerad av en kulturell eller religiös berättelse de har lärt sig om. De ska illustrera berättelsen och sedan presentera den för klassen. Berättelsen bör inkludera ett tydligt budskap eller moral. Aktiviteten syftar till att uppmuntra kreativitet och förståelse av de teman som diskuterats.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilken berättelse gillade du mest och varför? Elevens svar.
Vad lärde du dig om andra kulturer? Elevens svar.
Känns det viktigt att förstå andra människors berättelser? Elevens svar.
Vilka värderingar finns i berättelserna vi har diskuterat? Elevens svar.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva ner en berättelse från sin egen kultur eller familj. De ska inkludera detaljer om personer och platser som är viktiga för berättelsen. Berättelsen ska innehålla en moral och vara minst en A4-sida lång. De ska vara beredda att dela sin berättelse med klassen vid nästa lektion.

Citat

“Berättelse är ett sätt att förstå livet.” – John Steinbeck, 1940 Detta citat betonar hur berättelser hjälper oss att förstå vår verklighet och våra livserfarenheter.


Modern Tillbaka-knapp