Lektion. Religion. Berättelser från olika kulturer. [Åk. 1-3]

Lektionsplanering

Årskurs: Åk. 1-3

Ämne: Religion

Tema: Berättelser från olika kulturer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Religioner och andra livsåskådningar – centrala tankegångar och urkunder från olika kulturer. Enkla berättelser från religioner och deras betydelse för olika kulturer. Eleven visar grundläggande kunskaper om religioner. Eleven för enkla resonemang om likheter och skillnader mellan och inom några religioner samt om vad religion kan betyda för människor.

Källa: [Lgr 22, Religionskunskap, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till berättelser från olika kulturer (10 min)
  • Presentera syftet med lektionen och vad eleverna ska lära sig.
  • Berätta kort om olika kulturers berättelser och deras värde.
  • Visa exempel på olika typer av berättelser, som myter och sagor.
  • Diskutera med eleverna vad de redan vet om berättelser och kulturer.
2. Högläsning av en berättelse (15 min)
  • Läs en utvald berättelse från en annan kultur högt för klassen.
  • Fråga eleverna vad de tyckte var mest intressant med berättelsen.
  • Diskutera centrala teman och värderingar i berättelsen.
  • Uppmuntra eleverna att ställa frågor och dela sina tankar.
3. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper för att diskutera berättelsens budskap.
  • Ge varje grupp ett ämne att diskutera relaterat till berättelsen.
  • Låt varje grupp dela med sig av sina insikter till klassen.
  • Ställ följdfrågor för att fördjupa diskussionen.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen.
  • Fråga eleverna vad de har lärt sig och hur de kan relatera det till sitt eget liv.
  • Ge en översikt över vad nästa lektion kommer att handla om.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.

  • Kulturella berättelser: Berättelser från olika kulturer kan ge insikter i traditioner och värderingar.
  • Religiösa teman: Många berättelser innehåller teman som tro, moral och etik.
  • Diskussion och reflektion: Eleverna lär sig att diskutera och reflektera över berättelser och deras betydelse.
  • Likheter och skillnader: Undersöka likheter och skillnader mellan olika kulturers berättelser.
  • Kreativitet: Eleverna ges utrymme att uttrycka sin egen förståelse och tolkning av berättelser.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Berättelse En framställning av händelser, ofta med ett syfte att underhålla eller förmedla budskap. Från det fornnordiska ordet “beretta”.
Kultur Gemensamma värderingar, traditioner och uttryck i en särskild grupp. Från latinets “cultura” som betyder “odling”.
Myter Berättelser som förklarar fenomen och värderingar i en kultur. Från grekiskans “mythos”, som betyder “berättelse”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka teman ser ni i berättelsen som liknar teman i er egen kultur?
  • B. Hur påverkar berättelserna hur vi förstår världen omkring oss?
  • C. Varför tror ni att berättelser är viktiga för människor?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa sin egen korta berättelse baserad på teman från de berättelser de har läst. Grupperna ska sedan framföra sina berättelser för klassen, antingen muntligt eller genom en liten teater. Det främjar kreativitet och samarbete i lärandet.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vilken kultur har ni lärt känna genom dagens berättelse? Elevens svar.
2. Vad tyckte du var mest intressant med berättelsen? Elevens svar.
3. Kan du ge ett exempel på ett värde som framkom i berättelsen? Elevens svar.
4. Hur kan vi jämföra denna berättelse med en svensk saga? Elevens svar.
5. Vilket budskap tycker du att berättelsen har? Elevens svar.
6. Hur kände du när du hörde berättelsen? Elevens svar.
7. Vad är en viktig lärdom från berättelsen? Elevens svar.
8. Kan du dra några paralleller till ditt eget liv? Elevens svar.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att skriva en egen berättelse inspirerad av en kultur som intresserar dem. Berättelsen ska vara minst en A4-sida lång och inkludera en moral eller ett budskap. Eleverna ska också förbereda sig att dela med sig av sina berättelser i nästa lektion.

Citat

“Berättelser är den största resursen som människan har” – Joseph Campbell (1904-1987). Detta citat belyser vikten av berättelser i mänsklig kultur och hur de formar våra liv och värderingar.


Modern Tillbaka-knapp