Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 7-9
Ämne: Religion
Tema: Existentiella frågor och filosofi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Religioner och andra livsåskådningar – vad religion och livsåskådning kan betyda för människors behov av mening, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden. – centrala tankegångar inom kristendom, islam, judendom, hinduism och buddhism. – likheter och skillnader i religiösa tolkningar och praktiker mellan och inom olika religioner. Huvudinriktningar inom kristendom och andra religioner. – tolkning av och samtal om religiös och livsåskådningsmässig symbolik och mening i bibeln och andra religiösa urkunder, samt i ritualer och etiska uttryck. |
Betygskriterium (E) | Eleven visar grundläggande kunskaper om religioner och andra livsåskådningar. Eleven för enkla resonemang om likheter och skillnader i centrala tankegångar och religiösa praktiker mellan och inom olika religioner samt om vad religion och livsåskådning kan betyda för människor. Eleven för enkla resonemang om frågor som rör relationen mellan religion och samhälle. Eleven för enkla resonemang om etik, moraliska frågor och livsfrågor. |
[Lgr22, Religion, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion av existentiella frågor (10 min)
- Presentera definitionen av existentiella frågor.
- Diskutera varför människor ställer dessa frågor.
- Ange exempel på existentiella frågor som “Vad är meningen med livet?”
- Beskriv hur denna typ av frågor har besvarats i olika religioner.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Ge varje grupp en existentiell fråga att diskutera.
- Be grupperna att sammanfatta sina tankar och tankemönster.
- Låt grupperna presentera sina svar för klassen.
3. Filosofisk analys (15 min)
- Undervisa om två grundläggande filosofiska perspektiv: existentialism och nihilism.
- Ge exempel på filosofer som representerar dessa perspektiv.
- Diskutera skillnaderna mellan perspektiven i samband med livets mening.
- Låt eleverna diskutera vilket perspektiv de tycker mest om och varför.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Samla elevernas åsikter och reflektioner kring de diskuterade frågorna.
- Ställ öppna frågor för att fånga upp deras synpunkter och erfarenheter.
- Ge tydlig information om följande lektion och eventuella hemuppgifter.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Meningen med livet: Diskutera olika kulturella och religiösa perspektiv på livets mening.
- Existentialism: Förklara grundprinciperna i existentialistisk filosofi, inklusive dess syn på individens frihet och ansvar.
- Nihilism: Diskutera nihilismens centrala tankar och dess påverkan på mänskligheten.
- Etiska dilemman: Ge exempel på moraliska dilemman kopplade till existentiella frågor, såsom liv och död.
- Religiösa synsätt: Analysera hur olika religioner svarar på existentiella frågor.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Existentialism | En filosofisk riktning som fokuserar på individens frihet och ansvar. | Från latin “existere”, som betyder “att existera”. |
Nihilism | En åskådning som förnekar meningen med livet och moral. | Från latin “nihil”, som betyder “ingenting”. |
Etik | Studiet av vad som är moraliskt rätt och fel. | Från grekiska “ethos”, som betyder “karaktär” eller “sedvänja”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad tror du händer efter döden och hur påverkar detta din livssyn?
- B. Kan det finnas en universell mening med livet, eller är det individuellt?
- C. Hur formas våra existentiella frågor av vår kultur och religion?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att intervjua varandra om deras syn på livets mening. De ska ställa öppna frågor och dokumentera svaren. Efter intervjuerna samlas klassen för att diskutera de olika perspektiven som kommit fram under intervjuerna. Målet är att främja förståelse för hur våra livserfarenheter formar våra existentiella frågor.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
1. Vad är meningen med livet för dig? | [Elevens svar] |
2. Vilken filosof inspirerar dig mest? | [Elevens svar] |
3. Hur påverkar din religion dina värderingar? | [Elevens svar] |
4. Vad tycker du är det största etiska dilemmat i vår tid? | [Elevens svar] |
5. Hur skulle du beskriva existentialism för någon? | [Elevens svar] |
6. Vad skulle du fråga en existentiell filosof? | [Elevens svar] |
7. Vilken roll har din familj i dina existentiella tankar? | [Elevens svar] |
8. Hur kan vi tillsammans söka svar på livets stora frågor? | [Elevens svar] |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort text på 1-2 A4-sidor där de reflekterar över en existentiell fråga som intresserar dem. De ska inkludera sina egna tankar och känslor, samt koppla till det som diskuterats i klassen. Texten ska också innehålla referenser till minst två filosofiska eller religiösa texter som berör samma ämne.
Citat
“Att leva är att välja.” – Søren Kierkegaard, 1843
Detta citat knyter an till lektionen genom att påminna oss om att våra existentiella frågor ofta handlar om val och hur vi skapar mening i våra liv.