Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 7
Ämne: Religion
Tema: Etik och moral introduktion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Religionens roll i olika kulturer och dess betydelse för människors liv och handlingar. Etiska och moraliska frågor som väcks i relation till religion. | Eleven kan samtala om och ge exempel på olika etiska och moraliska frågor som är kopplade till religion. |
Källa: [Lgr22, Religion, Åk. 7]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till etik och moral (10 min)
- Presentera vad etik och moral är.
- Diskutera skillnaden mellan etik (teoretiska principer) och moral (praktiska tillämpningar).
- Ge exempel på vanliga etiska dilemman.
- Diskussion om etiska frågor i olika religioner (10 min)
- Dela in klassen i grupper.
- Varje grupp får en religion (exempelvis kristendom, islam, buddhism).
- Grupperna diskuterar hur deras religion hanterar etiska frågor.
- Fallstudier och analys (15 min)
- Presentera olika fallstudier som involverar etiska dilemman.
- Låt eleverna arbeta i par för att analysera de etiska aspekterna i varje fall.
- Reflektion och sammanfattning (15 min)
- Samla eleverna för en gemensam diskussion om vad de lärt sig.
- Be varje grupp presentera sina tankar.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.
- Etiska teorier. Eleverna bör känna till grundläggande etiska teorier som utilitarism och deontologi.
- Moralens roll i samhället. Diskutera hur moral påverkar individers och samhällens beslut.
- Religiösa texter och etik. Granska hur olika religiösa texter adresserar etiska frågor.
- Personlig och social etik. Reflektera över hur individuella värderingar kan påverkas av kulturella och religiösa kontexter.
- aktuella etiska dilemman. Ta upp aktuella frågor som rör etik och moral i samhället.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Etik | Läran om moraliskt beteende. | Från grekiska “ethos” som betyder karaktär. |
Moral | Fakta om vad som anses rätt eller fel. | Från latin “moralitas” som betyder karaktär. |
Dilemma | En situation med två svåra val. | Från grekiska “dilemmaton”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad betyder det att agera moraliskt i dagens samhälle?
- B. Hur påverkar religion våra moraliska beslut?
- C. Vilka är de största etiska dilemman vi står inför idag?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får skapa en kort presentation om ett aktuellt etiskt dilemma. De ska inkludera olika perspektiv och förbereda argumentation för sina positioner.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är etik? | Etik är läran om moraliska principer. |
Ge exempel på ett etiskt dilemma. | T.ex. “Är det okej att ljuga för att skydda någons känslor?” |
Hur kan religion påverka etik? | Religioner ger ofta vägledning om vad som är rätt eller fel. |
Vad menas med moral? | Moral refererar till de värderingar och normer som styr vårt beteende. |
Ge exempel på en moralisk fråga. | “Är det rätt att döda i krig?” |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflekterande text (2-3 A4-sidor) om ett eget etiskt dilemma de har stött på och hur de har hanterat det. De bör använda sig av termer och teorier från lektionen.
Citat
“Det är en dygd att vara dödlig och en plikt att förstå vad det innebär.” – Søren Kierkegaard, 1843. Citatet handlar om att förstå konsekvenserna av våra moraliska beslut.