Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Religion. Lyssna till berättelser från olika traditioner. [Åk. 1-3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 1-3

Ämne: Religion

Tema: Lyssna till berättelser från olika traditioner

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Berättelser i antik och nordisk mytologi samt i samisk religion.
Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom.
Eleven visar grundläggande kunskaper om religioner. Eleven för enkla resonemang om likheter och skillnader mellan och inom några religioner samt om vad religion kan betyda för människor.

[Lgr22, Religion, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till berättelser (10 min)
    • Presentera syftet med lektionen och ämnet religion.
    • Berätta om vikten av berättelser i olika kulturer.
    • Förklara vad eleverna kommer att lära sig under lektionen.
    • Introducera olika religiösa traditioner kopplade till berättelser.
  2. Lyssna på berättelser (20 min)
    • Spela upp eller läs en berättelse från varje tradition.
    • Be eleverna att lyssna noga och reflektera över berättelsernas budskap.
    • Ställ öppna frågor under lyssnandet för att engagera eleverna.
    • Låt eleverna dela sina tankar direkt efter lyssnandet.
  3. Diskussion och reflektion (15 min)
    • Dela in eleverna i små grupper för diskussion.
    • Ge varje grupp ett tema från berättelserna att diskutera.
    • Be grupperna att sammanfatta sina diskussioner för klassen.
    • Ställ frågor för att fördjupa diskussionen och förståelsen.
  4. Avslutning och sammanfattning (5 min)
    • Summera lektionen och repetera nyckelbudskap.
    • Fråga eleverna vad de tyckte var mest intressant.
    • Berätta om nästa lektion och dess innehåll.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Berättelser från olika kulturer: Eleverna ska lära sig att det finns många olika religiösa berättelser och att dessa har olika betydelse för olika människor.
  • Människors uppfattningar: Förståelse för hur olika människor ser på livsfrågor baserat på sina religiösa traditioner.
  • Likheter och skillnader: Jämföra berättelser och traditioner mellan olika religioner.
  • Reflektion: Eleverna reflekterar över berättelsernas budskap och betydelse i deras liv.
  • Öppenhet och respekt: Främja en öppen och respektfull diskussion om olika religiösa tro och traditioner.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Religion Ett system av tro och ritualer som binder personer till en högre makt. Från latinet “religio” som syftar på “att binda” eller “att återförena”.
Berättelse En redogörelse för verkliga eller fantasifulla händelser. Kommer från gammelsvenska “beretta” som innebär att föra fram något.
Mytologi Samling av berättelser och legender om gudar och hjältar. Från grekiskans “mythos” som betyder “berättelse”.
Symbol En föreställning som representerar något annat. Från grekiskans “symbolon” som betyder “tecken” eller “kännetecken”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan berättelser från olika religioner påverka våra liv idag?
  • B. Vad finns det för likheter mellan de berättelser vi har hört under lektionen?
  • C. Varför är det viktigt att respektera och förstå olika religiösa traditioner?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att skapa en egen kort berättelse inspirerad av de traditioner de har lärt sig om. De ska illustrera berättelsen och framföra den för klassen. Detta främjar kreativitet och samarbete, samt fördjupar deras förståelse för ämnet.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilken berättelse gillade du mest?
Vad lärde du dig om religioner?
Kan du nämna en likhet mellan de olika berättelserna?
Hur känns det att höra om olika tradtioner?
Varför är berättelser viktiga?
Vad skulle du vilja lära dig mer om?
Vilka värderingar ser du i berättelserna?
Hur kan vi uppmuntra varandra i våra traditioner?

Hemuppgift

Eleverna får i uppdrag att skriva en kort berättelse (minst en A4-sida) om en tradition eller ritual de känner till från sin egen kultur eller familj. Berättelsen ska innehålla vad traditionen betyder för dem eller deras familj samt vad den handlar om.

Citat

”Berättelser är en sorts nycklar till att förstå världen.” – Anonym. Detta citat knyter an till lektionen genom att påminna eleverna om att berättelser hjälper oss att förstå olika kulturer och perspektiv.


Modern Tillbaka-knapp
×