Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Religion. Sekter och livsåskådningar. [Åk. 7 – 9]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 9

Ämne eller kurs: Religion

Tema: Sekter och livsåskådningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska få kunskap om olika religioner och livsåskådningar, samt deras roll i samhället. Det inkluderar sekter och deras påverkan på individer och samhällen. Eleven visar grundläggande kunskaper om sekter och livsåskådningar, kan redogöra för några av deras kännetecken samt ge exempel på dessa i olika samhällskontexter.

[Lgr 22, Religion, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till sekter (15 min)

  • Presentera syftet med lektionen och ge en introduktion till vad sekter är.
  • Diskutera grundläggande kännetecken för sekter.
  • Samtala om varför människor dras till sekter.
  • Använd en kort presentation för att visa exempel på kända sekter.

2. Videoanalys av en sekt (20 min)

  • Visa en film eller klipp om en känd sekt, exempelvis “The People’s Temple” eller “Heaven’s Gate”.
  • Efter filmen, diskutera elevernas intryck och känslor.
  • Ställ frågor som: Vad förstod ni av sekten och dess attraktion?

3. Gruppövning och diskussion (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem olika scenarier där de diskuterar etiska dilemman kopplade till sekter.
  • Be grupperna att presentera sina olika scenarier och lösningar.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Sekter och deras kännetecken. Det är viktigt att eleverna förstår vad som definierar en sekt och hur de oftast avviker från traditionella religioner.
  • Psykologiska aspekter. Hur spelar psykologi in när människor dras till sekter? Det kan vara bra att ta upp hur ensamhet, sökandet efter tillhörighet och identitet kan spela en stor roll.
  • Historiska exempel. Tidigare sekter kan ge kontext till nuvarande fenomen, vilket ger eleverna en bredare förståelse.
  • Nutida sekter. Vilka sekter finns idag och hur skiljer de sig? Att förstå samtiden är viktigt för att sätta in kunskaper i ett större perspektiv.
  • Kritiska perspektiv. Diskutera också kritiken kring sekter och livsåskådningar, samt etiska ståndpunkter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Sekt En religiös grupp som ofta avviker från traditioner. Från latin “secta”, betyder “väg” eller “färd”.
Livsåskådning En samling av tro och värderingar som formar en individs liv. Från fornnordisk “liv” och “åskådning”.
Psykologi Vetenskapen om tanke, känsla och beteende. Från grekiska “psyche” (själ) och “logos” (studie).

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka är de största riskerna med att gå med i en sekt?
  • B. Hur tycker ni att samhället bör agera gentemot sekter?
  • C. Vilka faktorer tror ni är avgörande för att en sekt ska överleva och blomstra?

Aktivitet

I grupper om tre till fyra elever, diskutera och skapa en kort presentation där ni väljer en sekt eller livsåskådning att fokusera på. Varje grupp ska presentera sina fynd och diskutera sektens historia, tro, och påverkan på sina medlemmar. Gruppen bör skapa en diabilder som innehåller fakta och illustrationer som visar huvudpunkterna i deras forskning. Denna aktivitet uppmuntrar samarbetande lärande och kritiskt tänkande.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad kännetecknar en sekt?
2. Nämn en känd sekt och dess tro.
3. Vilka psykologiska faktorer påverkar sekttillhörighet?
4. Diskutera hur traditionella religioner och sekter skiljer sig.
5. Vilka konsekvenser kan sekter ha på individer?
6. Nämn en film eller bok som handlar om sekter.
7. Vilken etisk fråga kan uppstå i samband med sekter?
8. Hur kan samhället stödja människor som vill lämna sekter?

Hemuppgift

En hemuppgift kan vara att skriva en reflektion på 1-2 sidor (A4) om en sektor eller livsåskådning, där eleven beskriver bakgrunden, tro, och inflytande, samt sina egna tankar om ämnet.

Citat

”Tro inte allt du hör, inte ens hälften av vad du ser.” – Edgar Allan Poe (1809-1849) Detta citat handlar om vikten av kritiskt tänkande och att vara medveten om manipulation, vilket är ett centralt tema i diskussioner kring sekter och livsåskådningar.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×