Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Religionskunskap 1
Tema: Religion och samhälle
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Kristendomen, de övriga världsreligionerna och olika livsåskådningar, deras kännetecken och hur de tar sig uttryck för individer och grupper i samtiden, i Sverige och i omvärlden. Olika människosyn och gudsuppfattningar inom och mellan religioner. Religion i relation till kön, socioekonomisk bakgrund, etnicitet och sexualitet. Individers och gruppers identiteter och hur de kan formas i förhållande till religion och livsåskådning utifrån till exempel religiösa skrifter, traditioner, sociala medier samt historiska och nutida händelser. Olika uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap i den aktuella samhällsdebatten. Tolkning och analys av olika teorier och modeller inom normativ etik samt hur dessa kan tillämpas. Etiska och andra moraliska föreställningar om vad ett gott liv och ett gott samhälle kan vara. Analys av argument i etiska frågor med utgångspunkt i kristendomen, övriga världsreligioner, livsåskådningar och elevernas egna ställningstaganden. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera världsreligionerna och några livsåskådningar samt översiktligt redogöra för deras kännetecken och uttryck historiskt, i samtiden, i Sverige och i omvärlden. Eleven ger några exempel på hur identitet kan formas i relation till religion och livsåskådning samt gör en enkel analys av denna relation. |
[Gy11, Religionskunskap 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat religion och samhälle (10 min)
- Diskutera kortfattat begrepp kring religion och samhällsnormer.
- Ge exempel på hur religioner påverkar samhällsstrukturer.
- Ställ frågor om elevernas egna uppfattningar kring religion och personlig identitet.
- Intro till uppgiften som följer.
2. Föreläsning om världsreligioner (15 min)
- Ge en översikt av de fem stora världsreligionerna.
- Betona likheter och skillnader i deras samhällsroll.
- Ta upp exempel på hur dessa religioner praktiseras i olika kulturer.
- Inkludera diskussion kring individens plats i religionen.
3. Gruppdiskussion kring etik och religion (15 min)
- Dela in eleverna i smågrupper.
- Ge dem specifika etiska dilemman som kan relateras till religion.
- Be grupperna presentera sina tankar för klassen.
- Samla upp diskussionerna och knyt an till tidigare behandling av normen.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Ställ frågor för att få eleverna att reflektera över vad de lärt sig.
- Be dem beskriva hur deras syn på religion förändrats.
- Avsluta med att uppmana till fortsatt reflektionsarbete som hemuppgift.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Religiösa uttryck och samhälle: Diskutera hur religiösa uttryck varierar och påverkar samhällen.
- Samhällsnormer: Reflektera över vad som utgör normer inom olika religioner och livsåskådningar.
- Etiska frågor: Analysera de etiska riktlinjer som uppstår ur olika religioner.
- Identitet: Hur kan religion forma identitet i individuella och kollektiva sammanhang?
- Kritisk granskning: Hur kan vi kritiskt granska religion i relation till kultur och politik?
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Kristendom | En monoteistisk religion baserad på livet och lärorna av Jesus Kristus. | Från grekiskans “christianos” som betyder “följare av Kristus”. |
Buddhism | En religion och filosofi som bygger på lärorna av Buddha, centralt fokus är medvetenhet och medkänsla. | Från sanskrit “Buddh” vilket betyder “att vakna”. |
Etik | Studiet av vad som är rätt och fel, och hur man bör leva. | Från grekiskans “ethos” vilket betyder “sedvänja” eller “karaktär”. |
Identitet | Det som definierar en person eller grupp och dess egenskaper. | Från latinskans “identitas” som handlar om ‘samma’ eller ‘likhet’. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar religion våra värderingar och moraliska beslut i samhället?
- B. På vilket sätt kan olika religiösa perspektiv bidra till social sammanhållning eller konflikt?
- C. Kan sekulära livsåskådningar erbjuda likvärdiga etiska normer som de religiösa? Hur?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om 3-4 och tilldelas en specifik religion. De ska undersöka och diskutera hur denna religion påverkar dess utövare i samhället. Grupperna presenterar sina fynd för klassen. De får också diskutera likheter och skillnader med sina egna livsåskådningar.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
1. Vad är religion för dig? | Personligt svar. |
2. Nämn en världsreligion och dess kännetecken. | Personligt svar. |
3. Vilken roll spelar etik inom din religion? | Personligt svar. |
4. Hur kan religion påverka vår identitet? | Personligt svar. |
5. Vilka negativa och positiva effekter ser du med religion i dagens samhälle? | Personligt svar. |
6. Vad tycker du om sekulära livsåskådningar? | Personligt svar. |
7. Hur interagerar religion och politik i din åsikt? | Personligt svar. |
8. Kan religion och vetenskap samexistera? | Personligt svar. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en uppsats där de reflekterar över sin egen uppfattning om religion och dess roll i samhället. De ska inkludera exempel från diskussionerna i klassen samt utforska hur deras identitet påverkas av samhällsnormer och livsåskådningar. Uppsatsen ska vara 2-3 A4-sidor lång och innehålla personliga introspektioner.
Citat
“Religion är inte bara en fråga om tro utan också en fråga om hur dessa troformuleringar formar vårt dagliga liv.” – Fritjof Capra (1991).
Detta citat påminner oss om att religion är en aktiv del av våra liv och samhället, påverkar hur vi ser på världen och interagerar med andra.