Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Religionskunskap 2
Tema: Nyreligiösa rörelser och etiska frågor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Nyreligiösa rörelser och strömningar, vad som kännetecknar dem och vad de har för förhållande till världsreligionerna. Privatreligiositet. Individuella tolkningar av, och uttryck för, religiösa trosuppfattningar i ett samhälle präglat av mångfald. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera några religioner, nyreligiösa strömningar och livsåskådningar samt översiktligt redogöra för deras kännetecken och hur de tar sig samhälleliga uttryck. |
[Gy11, Religionskunskap 2]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till nyreligiösa rörelser (10 min)
- Ge en översikt av vad nyreligiösa rörelser är.
- Diskutera varför människor vänder sig till nya religioner.
- Presentera exempel på kända nyreligiösa rörelser.
- Involvera eleverna genom att fråga om de känner till några exempel.
- Diskussion om privatreligiositet (15 min)
- Definiera privatreligiositet och dess betydelse.
- Ge exempel på hur privatreligiositet kan uttryckas.
- Diskutera skillnader mellan organiserad religion och privatreligiositet.
- Be eleverna reflektera över sin egen religiösa identitet.
- Etiska frågor och livsåskådningar (15 min)
- Återkoppla till tidigare lektioner om etik.
- Presentera centrala etiska begrepp som dygdetik och pliktetik.
- Ge exempel på etiska dilemman kopplade till religion.
- Fråga eleverna hur de skulle resonera i olika etiska situationer.
- Avslutande diskussion och sammanfattning (10 min)
- Summera dagens ämnen och koppla tillbaka till lärandemålen.
- Ge möjlighet för frågor och reflektioner från eleverna.
- Förbered för kommande lektioner och ge en uppgift att tänka på.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Nyreligiösa rörelser: Betydelse och exempel på hur dessa har växt fram i dagens samhälle. Detta inkluderar att förstå deras kulturella och sociala påverkan.
- Privatreligiositet: Analys av individers personliga trosuppfattningar och hur de relaterar till traditionella religioner, med fokus på individualism inom religion.
- Etiska teorier: Förståelse för olika etiska modeller och hur dessa kan tillämpas på aktuella frågor inom religion och samhälle.
- Identitet och religion: Relationer mellan religiös identitet och kulturell tillhörighet, inklusive hur religion kan påverka sociala relationer.
- Interaktion mellan religion och samhälle: Analys av hur religioner och livsåskådningar kan påverka och påverkas av samhälleliga förändringar.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Nyreligiös | En rörelse eller tro som nyligen har uppstått, vanligtvis skild från traditionella religioner. | Franska “nouveaux” som betyder “nya”. |
Privatreligiositet | Personlig och individuell utövning av tro utan koppling till organiserade religioner. | Latin “privatus” som betyder “privat”. |
Dygdetik | En etisk teori som bygger på dygder eller karaktärsdrag snarare än på regler eller konsekvenser. | Grekiska “aretē” som betyder “dygd”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar nyreligiösa rörelser människors identitet i dagens samhälle?
- B. Vilka etiska dilemman kan uppkomma när man blandar privatreligiositet med traditionella religioner?
- C. I vilken utsträckning bör samhällen anpassa sig till de förändringar som nyreligiösa rörelser medför?
Aktivitet
Ett konkret förslag på en lektionsaktivitet. Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en presentation om en specifik nyreligiös rörelse. De ska inkludera rörelsens grundläggande tro, ursprung och påverkan på det moderna samhället. Grupperna presenterar och skapar också en diskussion om hur denna rörelse relaterar till etiska problem i nutid. Det här hjälper eleverna att djupdyka i specifika ämnen och utmanar dem att formulera och argumentera för sina åsikter.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en nyreligiös rörelse? | En religiös tradition som nyligen har uppstått, ofta skild från etablerade religioner. |
Hur definieras privatreligiositet? | Privata och individuella uttryck för tro, utan koppling till organiserade religioner. |
Vad är dygdetik? | En etisk teori som lägger fokus på dygder och karaktär snarare än på regler. |
Ge ett exempel på en nyreligiös rörelse. | En möjligt exempel kan vara Scientologi eller Wicca. |
Vilken relation har religion till identitet? | Religion kan starkt påverka en persons identitet och självuppfattning. |
Vad är ett etiskt dilemma? | En situation där man måste välja mellan två eller flera svåra val med moraliska konsekvenser. |
Hur kan nyreligiösa rörelser påverka samhällen? | De kan förändra sociala normer och värderingar, och skapa nya gemenskaper. |
Vad handlar relationen mellan religion och vetenskap om? | Det handlar om hur dessa två områden interagerar i frågor som skapelse och moral. |
Hemuppgift
En hemuppgift kan bestå i att skriva en kort uppsats (1-2 sidor A4) där eleverna reflekterar över sin egen syn på en nyreligiös rörelse. Uppgiften kan innebära att de behöver researcha och presentera både positiva och negativa aspekter av den rörelsen, samt hur den kan relatera till deras egna erfarenheter av religion och livsåskådning.
Citat
“Religions and nature are an unfinished and often imperfect conversation.” – Thomas Berry, 1999 Detta citat belyser den eviga dialogen mellan tro och samtid och uppmuntrar till att reflektera kring hur religion kan forma vår förståelse av världen i dagens kontext.