Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Religionskunskap
Tema: Buddhismens syn på sex, relationer och samtycke
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska få kunskap om buddhismens syn på relationer och etik kring sex och samtycke. | Eleven kan redogöra för buddhismens centrala värderingar kring relationer. |
Diskutera buddhismens värderingar och hur de påverkar individens liv och interaktioner med andra. | Eleven kan ge exempel på hur buddhistisk etik formas kring relationer och samtycke. |
[Lgr 22, Religionskunskap, Åk. 6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Inled lektionen med att diskutera vad eleverna vet om relationer och sex inom olika religioner.
- Introducera temat för lektionen: Buddhismens syn på sex, relationer och samtycke. Ställ frågor om vad samtycke betyder för dem.
2. Föreläsning om buddhismens syn på sex och relationer (20 min)
- Föreläs om buddhismens grundprinciper och hur dessa relaterar till relationer och sex.
- Diskutera vikten av etik, medvetenhet och medkänsla i relationer, inklusive vikten av att erhålla samtycke i interaktioner.
- Förklara hur begreppet upplysning påverkar hur buddhister ser på relationer och lidande kopplat till dem.
3. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper och ge dem i uppdrag att diskutera hur buddhistiska läror kan tillämpas på moderna frågor gällande relationer och samtycke.
- Låt grupperna presentera sina tankar för klassen och notera olika perspektiv.
4. Sammanfattning och avslutning (5 min)
- Sammanfatta lektionen genom att betona vikten av medvetenhet och respekt i relationer enligt buddhismen.
- Fråga om det finns några kvarstående frågor och uppmuntra eleverna att reflektera över vad samtycke innebär för dem.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Buddhismens etik: Grundläggande värderingar inom buddhismen och deras påverkan på relationer.
- Medkänsla och respekt: Hur dessa egenskaper formas i buddhistiska relationer.
- Samtycke: Betydelsen av samtycke i relationer och hur det förstås i ljuset av buddhistisk psykologi.
- Karma och konsekvenser: Hur handlingar i relationer påverkar framtiden och samsara (livets cykel).
- Reflektion: Hur buddhistiska läror kan hjälpa individer att navigera känslomässiga och intima relationer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Samtycke | Medgivande eller samverkan mellan parter för att engagera sig i en handling. | Från fornnordiska “samtaka”, som betyder “ta tillsammans”. |
Medkänsla | Förmågan att förstå och dela en annan persons känslor. | Från latin “misericordia”, som betyder “barmhärtighet”. |
Karma | Lagen om orsak och verkan; handlingar påverkar framtiden. | Från sanskrit “karmā”, som betyder “handling”. |
Lidande | En central del av livet som buddhismen syftar till att förstå och övervinna. | Från latin “dolor”, vilket betyder “smärta”. |
Upplysning | Målet för buddhistisk praktik, där man uppnår full förståelse och frihet från lidande. | Från sanskrit “bodhi”, vilket betyder “att vakna”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur ser buddhismen på vikten av samtycke i relationer?
- B. På vilket sätt kan medkänsla och respekt stärka relationer enligt buddhismen?
- C. Hur kan buddhistisk etik och värderingar tillämpas på moderna frågor om sex och relationer?
Aktivitet
Som lektionsaktivitet ska eleverna skriva ett kort brev (max 1 A4) till en fiktiv vän där de ger råd om hur man ska hantera relationer och vikten av samtycke. De ska använda begrepp från lektionen och koppla dem till sina råd.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad betyder samtycke i buddhismen? | En medveten och ömsesidig överenskommelse. |
2. Hur ser buddhismen på relationer? | Som en del av livet som kan innebära både lycka och lidande. |
3. Vad är medkänsla och hur är det relevant? | Förmåga att förstå andra, vilket stärker relationer. |
4. Hur påverkar karma våra relationer? | Våra handlingar i relationer påverkar framtiden. |
5. Nämn ett centralt begrepp kring buddhismens syn på relationer. | Lidande. |
6. Vad innebär upplysning i relationer? | Att förstå sig själv och andra för att skapa meningsfulla relationer. |
7. Hur kan buddhismen hjälpa oss att navigera relationer? | Genom att ge oss verktyg för medvetenhet och respekt. |
8. Vilken betydelse har etik i relationer? | Att skapa normer för tydlig och ömsesidig kommunikation. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflekterande text (1 A4) där de utforskar hur buddhismens syn på samtycke kan påverka deras liv och relationer. De kan diskutera egna erfarenheter eller exempel centrala i deras liv, baserat på lärdomar från lektionen.
Citat
“Livet är som en öppen bok; vi skriver våra egna kapitel.” — Okänd. Denna kloka mening kopplar an till lektionen genom att betona vikten av att fatta medvetna beslut och respektera andra i våra relationer.