Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Religionskunskap. Haram och Halal. [Åk. 7-9]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 8
Ämne: Religionskunskap
Tema: Haram och Halal

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Centralt innehåll för ämnet religionskunskap i årskurs 8 handlar om religioner, livsåskådningar och värderingar i olika kulturer. Eleverna ska få förståelse för hur religion och livsåskådning påverkar individers och gruppers identiteter och livsstilar. I detta ingår utforskandet av betydelsen av begreppen haram och halal inom islam. Eleven kan beskriva och ge exempel på några centrala och typiska föreställningar inom en religion, såsom islam.

[Lgr 22, Religionskunskap, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Inledning och introduktion av begrepp (10 min)

  • Presentera dagens tema och syfte.
  • Introducera begreppen haram och halal.
  • Dela ut små kort med olika livsmedel/handlingar för klassificering.

2. Klassificering av exempel (15 min)

  • Dela upp eleverna i grupper.
  • Varje grupp får uppgifter med exempel på vad som är haram eller halal.
  • Grupperna diskuterar och presenterar sina resultat.

3. Diskussion om kulturella och religiösa skäl (15 min)

  • Ha en gemensam diskussion om varför vissa saker klassificeras som haram eller halal i islam.
  • Diskutera även kulturella och familjära perspektiv.

4. Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen.
  • Eleverna reflekterar skriftligt på vad de lärt sig om haram och halal.

Ämnesinnehåll

  • Definition av Haram och Halal: Förståelse för vad dessa begrepp innebär och praktiska exempel.
  • Koranens roll: Hur Koranen och Hadith formar livsregler för muslimer.
  • Olika tolkningar: Insikt i att tolkningen av haram och halal kan variera mellan olika muslimska grupper.
  • Personlig och kulturell påverkan: Diskussion kring hur individer och kulturer kan påverka sin syn på dessa begrepp.
  • Praktiska exempel: Användning av livsmedel och dess relaterade etiketter i samhället.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Haram Handlingar eller saker som är förbjudna enligt islam. Arabiska: حرام, “förbjudet”.
Halal Handlingar eller saker som är tillåtna enligt islam. Arabiska: حلال, “tillåten”.
Koran Den heliga boken inom islam. Arabiska: قرآن, “att läsa” eller “recitera”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar haram och halal din förståelse av måltider i en familjesituation?
  • B. Vilka kulturella skillnader kan du se i hur olika grupper tolkar dessa begrepp?
  • C. Hur kan haram och halal påverka helt vanliga händelser i ens liv, till exempel på en fest?

Aktivitet

Eleverna får i grupper skapa en affisch som beskriver skillnaderna mellan haram och halal. De ska inkludera exempel, bilder och korta förklaringar som visar vad de har lärt sig. Affischerna ska hängas upp i klassrummet för att synliggöra kunskapen.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad betyder halal? Tillåten enligt islam.
2. Vad betyder haram? Förbjuden enligt islam.
3. Ge exempel på haram mat. Fläsk, alkohol.
4. Ge exempel på halal mat. Kyckling, lamm.
5. Hur påverkar religion val av mat? Genom kostregler.
6. Vilka källor beror tolkning av halal och haram på? Koranen och Hadith.
7. Hur kan personer praktisera halal i sitt vardagsliv? Genom att välja halal label på mat.
8. Varför är det viktigt för muslimer att följa dessa regler? För att följa sin tro.

Hemuppgift

Eleverna får i uppdrag att skriva en kort uppsats (1 A4-sida, cirka 400-600 ord) där de reflekterar över hur haram och halal påverkar en aspekt av deras liv eller samhället i stort. De ska ge minst två konkreta exempel och beskriva sina tankar kring detta.

Citat

”Den verkliga kunskapen innebär att känna till både det som är tillåtet och det som är förbjudet.” – Okänd. Detta citat betonar vikten av både haram och halal i den muslimska livsstilen och hur kunskap kring dessa begrepp är central för att göra rätta val.


Modern Tillbaka-knapp