Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 8
Ämne: Religionskunskap
Tema: Haram och Halal
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Centralt innehåll för ämnet religionskunskap i årskurs 8 handlar om religioner, livsåskådningar och värderingar i olika kulturer. Eleverna ska få förståelse för hur religion och livsåskådning påverkar individers och gruppers identiteter och livsstilar. I detta ingår utforskandet av betydelsen av begreppen haram och halal inom islam. | Eleven kan beskriva och ge exempel på några centrala och typiska föreställningar inom en religion, såsom islam. |
[Lgr 22, Religionskunskap, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Inledning och introduktion av begrepp (10 min)
- Presentera dagens tema och syfte.
- Introducera begreppen haram och halal.
- Dela ut små kort med olika livsmedel/handlingar för klassificering.
2. Klassificering av exempel (15 min)
- Dela upp eleverna i grupper.
- Varje grupp får uppgifter med exempel på vad som är haram eller halal.
- Grupperna diskuterar och presenterar sina resultat.
3. Diskussion om kulturella och religiösa skäl (15 min)
- Ha en gemensam diskussion om varför vissa saker klassificeras som haram eller halal i islam.
- Diskutera även kulturella och familjära perspektiv.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen.
- Eleverna reflekterar skriftligt på vad de lärt sig om haram och halal.
Ämnesinnehåll
- Definition av Haram och Halal: Förståelse för vad dessa begrepp innebär och praktiska exempel.
- Koranens roll: Hur Koranen och Hadith formar livsregler för muslimer.
- Olika tolkningar: Insikt i att tolkningen av haram och halal kan variera mellan olika muslimska grupper.
- Personlig och kulturell påverkan: Diskussion kring hur individer och kulturer kan påverka sin syn på dessa begrepp.
- Praktiska exempel: Användning av livsmedel och dess relaterade etiketter i samhället.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Haram | Handlingar eller saker som är förbjudna enligt islam. | Arabiska: حرام, “förbjudet”. |
Halal | Handlingar eller saker som är tillåtna enligt islam. | Arabiska: حلال, “tillåten”. |
Koran | Den heliga boken inom islam. | Arabiska: قرآن, “att läsa” eller “recitera”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar haram och halal din förståelse av måltider i en familjesituation?
- B. Vilka kulturella skillnader kan du se i hur olika grupper tolkar dessa begrepp?
- C. Hur kan haram och halal påverka helt vanliga händelser i ens liv, till exempel på en fest?
Aktivitet
Eleverna får i grupper skapa en affisch som beskriver skillnaderna mellan haram och halal. De ska inkludera exempel, bilder och korta förklaringar som visar vad de har lärt sig. Affischerna ska hängas upp i klassrummet för att synliggöra kunskapen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad betyder halal? | Tillåten enligt islam. |
2. Vad betyder haram? | Förbjuden enligt islam. |
3. Ge exempel på haram mat. | Fläsk, alkohol. |
4. Ge exempel på halal mat. | Kyckling, lamm. |
5. Hur påverkar religion val av mat? | Genom kostregler. |
6. Vilka källor beror tolkning av halal och haram på? | Koranen och Hadith. |
7. Hur kan personer praktisera halal i sitt vardagsliv? | Genom att välja halal label på mat. |
8. Varför är det viktigt för muslimer att följa dessa regler? | För att följa sin tro. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppdrag att skriva en kort uppsats (1 A4-sida, cirka 400-600 ord) där de reflekterar över hur haram och halal påverkar en aspekt av deras liv eller samhället i stort. De ska ge minst två konkreta exempel och beskriva sina tankar kring detta.
Citat
”Den verkliga kunskapen innebär att känna till både det som är tillåtet och det som är förbjudet.” – Okänd. Detta citat betonar vikten av både haram och halal i den muslimska livsstilen och hur kunskap kring dessa begrepp är central för att göra rätta val.