Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 8
Ämne: Religionskunskap
Tema: Riktningar inom islam
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Centrala tankegångar inom islam, inklusive olika riktningar och sekter samt deras påverkan på samhälle och individ. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera ett eller flera valda kunskapsområden. I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet begrepp, teorier och metoder som är relevanta för det eller de valda kunskapsområdena. |
Likheter och skillnader mellan de olika riktningarna inom islam, exempelvis sunni och shia. | I analysen redogör eleven översiktligt för kännetecken, påverkansfaktorer och utvecklingstendenser samt drar enkla slutsatser om hur kunskapsområdet har tagit och tar sig samhälleliga uttryck. |
Historiska och samtida perspektiv på hur islamiska riktningar har påverkat och påverkas av globala och lokala frågor. | – |
Källa: [Lgr22, Religionskunskap, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till islamiska riktningar (10 min)
- Presentera huvudriktningarna inom islam: sunni och shia.
- Diskutera ursprunget till dessa riktningar.
- Gå igenom begreppen “tradition” och “innovation” inom islam.
2. Djupdykning i Sunni (15 min)
- Förklara grundläggande tro och praxis inom sunniislam.
- Diskutera betydelsen av hadither och konsensus (ijma) i sunni.
3. Djupdykning i Shia (15 min)
- Presentera skillnader i tro och praktik jämfört med sunni.
- Diskutera betydelsen av imamat inom shia.
4. Jämförande analys (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och låt dem diskutera likheter och skillnader mellan de två riktningarna.
- Låt varje grupp presentera sina reflektioner.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:
- Riktningsgrupper: Förståelse för att islam inte är en enhetlig religion utan består av olika riktningar och sekter.
- Trosartiklar: Insikt om de grundläggande trosartiklarna inom islam och deras tolkningar.
- Historisk bakgrund: Kännedom om den historiska kontexten bakom uppdelningen i sunni och shia.
- Kulturella påverkan: Hur olika kulturer har påverkat och tolkats de islamiska riktningarna.
- Nutida kontext: Fokus på hur dagens samhälle och politik påverkar och påverkas av islamiska riktningar.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Sunni | En av de största riktningarna inom islam som följer traditionerna efter Profeten Muhammed. | Från arabiskans “Ahl as-Sunnah wa al-Jama’ah” (Folk av traditionen och gemenskapen) |
Shia | En av de två huvudriktningarna inom islam som anser att Ali och hans efterkommande är de rätta ledarna. | Från arabiskans “Shiat Ali” (Alis parti) |
Imam | En religiös ledare inom shiaislam som anses ha en speciell andlig och moralisk auktoritet. | Från arabiskans “Imam” (ledare) |
Hadith | Berättelser om Profeten Muhammeds handlingar och ord, viktiga i sunniislam. | Från arabiskans “Hadith” (berättelse) |
Ijma | Konsensus bland gemenskapen i frågor om islams tro och praxis. | Från arabiskans “Ijma” (konsensus) |
Diskussionsfrågor
- A. Vad är de största skillnaderna i tro och praktik mellan sunni och shia, och hur påverkar dessa skillnader deras relationer i dagsläget?
- B. Hur kan historiska händelser ha bidragit till uppdelningen inom islam?
- C. Vilken roll spelar kulturella faktorer i tolkningen av islamiska riktningar i världen idag?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper för att skapa en affisch som jämför och kontrasterar sunni och shia, med fokus på tro, praxis och historiska händelser. Affischerna ska innehålla både text och bilder för att förmedla information tydligt. Grupperna kommer att få 20 minuter för att arbeta och 5 minuter att presentera sina affischer för klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad innebär begreppet sunni? | En av de huvudsakliga riktningarna inom islam som följer traditionerna efter Profeten Muhammed. |
Vad innebär begreppet shia? | Riktningen inom islam som anser att Ali och hans efterkommande är de legitima ledarna. |
Nämn en viktig skillnad mellan sunni och shia. | Sunni anser att kalifer kan väljas av folket, medan shia anser att ledarskapet ska gå via profetens familj. |
Vad är en imam? | En religiös ledare inom shiaislam med speciell andlig auktoritet. |
Vad är ijma? | Konsensus i religiösa frågor bland muslimer. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflektion på minst 1 A4-sida om vad de har lärt sig om riktningarna inom islam. Reflektionen ska också innehålla deras egna åsikter om hur dessa riktningar kan påverka individens identitet och samhälleliga interaktioner.
Citat
”Religion är det som förenar människor, inte det som splittrar dem.” – Khaled Hosseini, 2007. Detta citat belyser hur viktiga skillnader i tro ändå kan leda till gemensamma värderingar och förståelse bland individer.