Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Demokratins grundprinciper: Frihet och rättvisa
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån olika demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. | Eleven kan ge exempel på hur demokrati fungerar och redogöra för dess grundprinciper. |
De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter. | Eleven kan redogöra för de mänskliga rättigheterna och deras betydelse för individen och samhället. |
Digitalisering och mediers innehåll samt nyhetsvärdering när det gäller frågor om demokrati och politik. | Eleven kan granska och kritiskt reflektera över källor och nyhetsmedier. |
[Gy11, Samhällskunskap 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till demokratins grundprinciper (10 min)
- Förklara vad demokrati innebär och dess centrala begrepp.
- Diskutera skillnaden mellan direkt och representativ demokrati.
- Ge exempel på demokratiska och icke-demokratiska system.
- Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av demokrati.
2. Genomgång av mänskliga rättigheter (15 min)
- Presentera de grundläggande mänskliga rättigheterna.
- Diskutera hur de relaterar till demokrati.
- Gå igenom exempel på hur mänskliga rättigheter kan kränkas.
- Fråga eleverna hur de anser att rättigheterna kan skyddas.
3. Digitaliseringens effekt på demokratin (15 min)
- Diskutera hur digitalisering påverkar det politiska landskapet.
- Analysera olika nyhetskällors trovärdighet.
- Ge exempel på sociala medier och deras roll i demokratin.
- Ställ frågor om hur medier kan påverka åsikter.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Be eleverna att reflektera över vad de lärt sig under lektionen.
- Diskutera frågor kring demokratins framtid och utmaningar.
- Sammanfatta viktiga punkter från lektionen.
- Avsluta med en kort sammanfattning av demokratiska värden.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Demokratins historia: Förstå demokratins ursprung och historiska utveckling samt dess betydelse i dagens samhälle.
- Mänskliga rättigheter: Viktighet och tillämpning av mänskliga rättigheter, och hur de kopplas till demokrati.
- Politisk medvetenhet: Lärande om medborgarens rättigheter och skyldigheter i en demokratisk stat.
- Digitaliseringens påverkan: Hur digital media kan påverka demokratisk delaktighet och ansvar.
- Aktuella händelser: Analysera och diskutera aktuella politiska frågor och deras inverkan på samhället.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Demokrati | Styrningssystem där folket har makt att påverka beslut. | Från grekiska “dēmokratía”, där “dēmos” betyder folk och “kratos” betyder makt. |
Mänskliga rättigheter | Rättigheter som tillkommit varje människa, oavsett bakgrund. | Från latin “ius humanum”, vilket betyder “mänsklig lag”. |
Digitalisering | Övergången från analog information till digital form. | Från “digital” från latin “digitus” vilket betyder finger (som i att räkna). |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar sociala medier unga människors åsikter om demokrati?
- B. Vilka utmaningar ser du för mänskliga rättigheter i en digital värld?
- C. Hur kan vi säkerställa att alla röster hörs i en demokrati?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en kort presentation om ett demokratiskt system i världen. Varje grupp väljer ett land och undersöker dess demokratiska struktur, valprocesser och hur medborgarna kan påverka. Presentationerna ska innehålla både text och visuella element, och avslutas med en diskussion om likheter och skillnader med Sveriges demokrati.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är demokrati? | Styrningssystem där folket har makt att påverka beslut. |
2. Vilka är de mänskliga rättigheterna? | Rättigheter som tillkommer varje individ utan diskriminering. |
3. Hur påverkar digitaliseringen demokratin? | Det kan både gynna och undergräva demokratisk delaktighet. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja ett land och skriva en uppsats (2-3 sidor) som går igenom landet demokratiska processer och hur medborgarna kan påverka politiska beslut. Arbetet ska också include exempel på eventuella hinder för demokrati och mänskliga rättigheter i landet.
Citat
“Demokratin är det mest utmärkande för vår tid.” – J.F. Kennedy, 1963. Det här citatet understryker vikten av demokrati och dess roll i det moderna samhället, vilket är centralt för hela lektonens tema.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.