Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Samhällskunskap 1a1. Demokratins symboler och ritualer. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Demokratins symboler och ritualer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Digitalisering och mediers innehåll samt nyhetsvärdering när det gäller frågor om demokrati och politik.
Betygskriterium (E) Eleven kan beskriva grundläggande skillnader och likheter mellan olika demokratimodeller samt ge exempel på symboler och ritualer som är förenade med demokratiska processer. Eleven kan diskutera innebörden av mänskliga rättigheter och hur de relaterar till demokratins principer.

[Gy11, Samhällskunskap 1a1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till demokratins symboler (10 min)
  • Ge en översikt över vad demokrati innebär.
  • Diskutera vad som kännetecknar ett demokratiskt samhälle.
  • Presentera exempel på symboler för demokrati som flaggor och valurnor.
  • Ställ frågor för att få elevernas synpunkter på vad dessa symboler betyder för dem.
2. Genomgång av ritualer i demokratin (15 min)
  • Diskutera vikten av val och hur de genomförs.
  • Analys av olika demokratisk ritualer, såsom röstning och valdebatter.
  • Ge exempel på hur dessa ritualer ser ut i olika länder.
  • Fråga eleverna hur de upplever sin egen rösträtt och varför den är viktig.
3. Gruppdiskussioner (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper och ge dem olika symboler och ritualer att diskutera.
  • Be grupperna redogöra för varför de tror att dessa symboler och ritualer är viktiga för demokratin.
  • Fokusera på deras relevans i dagens samhälle.
  • Sammanfatta gruppdiskussionerna i klassen.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
  • Avsluta lektionen med en reflektion över vad eleverna har lärt sig.
  • Fråga vad de anser är den största utmaningen för demokrati idag.
  • Ge utrymme för eleverna att dela sina tankar och känslor kring demokratins tillstånd.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Demokrati som begrepp. Förståelsen av demokrati och dess betydelse i samhället samt skillnader mellan olika demokratimodeller och hur dessa påverkar medborgarnas liv.
  • Symbolers betydelse. Eleverna ska förstå hur olika symboler representerar demokratiska värderingar och hur de används i den politiska diskursen.
  • Ritualers roll i demokratin. Diskutera varför ritualer är viktiga i en demokrati och hur de bidrar till medborgarnas delaktighet och ansvar.
  • Medborgarskap och rättigheter. Eleverna bör veta vad som krävs för att vara en aktiv medborgare och vilka rättigheter och skyldigheter som följer med medborgarskapet.
  • Historisk kontext. Ge eleverna en förståelse för hur demokrati och dess symboler har utvecklats genom historien och vilka faktorer som har påverkat denna utveckling.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Demokrati Styrform där makten utgår från folket genom fria val. Ordet kommer från grekiska “dēmokratia”, där “demos” betyder folk och “kratos” betyder makt.
Symbol En representativ bild eller tecken för en idé eller koncept. Härstammar från grekiska “symbolon”, som betyder tecken eller kännetecken.
Ritual En ceremonier som utförs enligt en viss regel. Kommer från latin “ritualis”, som refererar till riter.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka symboler anser ni är viktigast för att representera demokratin i ert land och varför?
  • B. Hur påverkar digitalisering och medier vår syn på demokrati och dess symboler?
  • C. På vilket sätt kan unga människor involvera sig i demokratin och vad tror ni skulle kunna förbättra deras intresse?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en egen presentation av en symbol eller ritualer som de anser representerar demokratin. De ska använda sig av digitala verktyg för att skapa en visuell presentation som visar deras forskning och reflektioner. Grupperna presenterar sedan sina resultat för klassen, vilket ger dem möjlighet att diskutera och analysera varandras arbete.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad betyder Demokrati för dig? {Svar}
2. Nämn en symbol för demokrati. {Svar}
3. Hur kan medborgare påverka beslut i sitt samhälle? {Svar}
4. Vad är den mest betydelsefulla demokratisk ritual för dig? {Svar}
5. Varför är det viktigt att delta i valet? {Svar}
6. Hur kan unga människor engagera sig i demokratin? {Svar}
7. Hur har digitaliseringen påverkat vår förståelse av demokrati? {Svar}
8. Nämn en mänsklig rättighet. {Svar}

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva ett kort antal sidor om hur en demokratisk symbol har påverkat ett specifikt samhälles utveckling. De ska ange exempel och diskutera symbolens betydelse för medborgarskap och delaktighet. Hemuppgiften ska uppgå till 2-3 sidor A4.

Citat

”Det är inte makten som korrupta, utan maktens oemotståndliga dragning.” – Lord Acton, 1887. Citatet reflekterar över hur makt och demokratins behov av transparens och ansvarighet är centralt för att undvika korruption.


Modern Tillbaka-knapp
×