“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Gruppdynamik och samhälle
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån olika demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. Digitalisering och mediers innehåll samt nyhetsvärdering när det gäller frågor om demokrati och politik. De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan redogöra för och ge exempel på centrala begrepp som rör gruppdynamik och dess påverkan på det samhälleliga livet samt visa på grundläggande förståelse för detta samband. Eleven kan också återge grundläggande fakta och resonera kring dessa frågor på ett enkelt sätt. |
[Gy11, Samhällskunskap 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till gruppdynamik (10 min)
- Förklara vad gruppdynamik innebär och dess betydelse för samhällsinteraktioner.
- Ge exempel på olika typer av grupper i samhället.
- Diskutera hur gruppdynamik kan skapa både gemenskap och utanförskap.
- Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av gruppdynamik.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper för att diskutera hur de upplever gruppdynamik i sitt eget liv.
- Ge dem ett par frågor att diskutera, till exempel: Vilka grupper tillhör ni? Hur påverkar dessa grupper ert sociala liv?
- Låt varje grupp utse en talesperson som redovisar deras diskussioner.
- Anteckna centrala begrepp som kommer upp under diskussionerna.
3. Presentation av begreppen (10 min)
- Be grupperna att dela med sig av sina anteckningar och diskutera de centrala begreppen.
- Sammanfatta vad som sagts och förtydliga viktiga begrepp.
- Ställ frågor för att säkerställa förståelse av begreppen.
- Notera skillnader i deras uppfattningar och erfarenheter.
4. Avslutande reflektion (15 min)
- Samla klassen och be dem reflektera över vad de har lärt sig om gruppdynamik.
- Fråga om de tror att gruppdynamik kan förändras över tid.
- Diskutera vikten av att förstå gruppdynamik för att kunna navigera i olika samhällsfrågor.
- Ge eleverna en kort skrivuppgift: “Vad betyder gruppdynamik för mig?”
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Gruppers identitet: Hur grupper skapas och vilken identitet de ger sina medlemmar.
- Kategorisering: Hur människor kategoriseras i grupper och vad det leder till.
- Sociala livsvillkor: Hur grupper påverkar individers livsvillkor och välbefinnande.
- Grupptryck: Hur grupptryck kan påverka beslut och beteenden i olika sammanhang.
- Utanförskap: Faktorer som bidrar till utanförskap och hur detta påverkar samhällsstrukturen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Gruppdynamik | Studiet av grupper och hur individer inom dessa interagerar och påverkar varandra. | Kommer från latinets “dynamis”, vilket betyder kraft. |
Identitet | Den uppfattning och bild en individ har av sig själv och sin plats i samhället. | Från latinskt “identitas”, som refererar till att vara densamma. |
Kategorisering | Processen att gruppera individer baserat på specifika egenskaper eller kännetecken. | Från franskans “catégoriser”, som i sin tur härstammar från grekiskans “katēgoria”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar gruppdynamik din uppfattning om identitet? Ge exempel.
- B. Vilka konsekvenser har grupptryck på individens val? Diskutera både positiva och negativa aspekter.
- C. Hur kan vi arbeta aktivt för att motverka utanförskap i våra grupper?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och varje grupp får i uppdrag att skapa ett presentation av en känd social rörelse. De ska inkludera gruppens dynamik, identitet, och de sociala livsvillkor som drev deras agerande. Grupperna får 20 minuter på sig för att förbereda och presentera. Denna aktivitet ger dem praktiskt erfarenhet av att arbeta med gruppdynamik och lär dem hur grupper påverkar samhällen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är gruppdynamik? | Studiet av hur individer i grupper interagerar och påverkar varandra. |
Vilka faktorer påverkar gruppidentitet? | Kultur, erfarenheter, och sociala interaktioner. |
Vad betyder utanförskap? | Att vara utesluten eller isolerad från en grupp eller samhälle. |
Ge ett exempel på positivt grupptryck. | Att uppmuntra varandra till studier eller idrott. |
Vilka är några negativa konsekvenser av grupptryck? | Tryck att delta i osakliga aktiviteter eller att ignorera egna värderingar. |
Hur kan vi motverka utanförskap? | Genom att inkludera fler perspektiv och skapa ett mer accepterande samhälle. |
Vad kan skapa gemenskap i grupper? | Delade intressen eller mål, och öppna kommunikation. |
Varför är förståelse av gruppdynamik viktig? | Det hjälper oss att navigera komplexa sociala situationer och förbättra samarbetet. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en reflektion över en situation där de har upplevt gruppdynamik, antingen positiv eller negativ. De ska beskriva vad som hände, hur det påverkade dem och andra, samt vilka lärdomar de har dragit från situationen. Reflektionen ska vara 1-2 A4-sidor lång. Detta syftar till att fördjupa deras förståelse för ämnet och koppla det till egna erfarenheter.
Citat
“Individens rättigheter är inte en gåva av staten, utan inneboende värden.” – Ruth Bader Ginsburg, 2000. Detta citat belyser vikten av att förstå och skydda individens rättigheter inom gruppdynamik och samhälle.
“`