Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Media och dess roll i samhället
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån olika demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. Digitalisering och mediers innehåll samt nyhetsvärdering när det gäller frågor om demokrati och politik. De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter. Folkrätten i väpnade konflikter. Den internationella humanitära rätten och skyddet för civila i väpnade konflikter. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan med viss säkerhet redogöra för centrala begrepp och göra enkla analyser kring mediers påverkan på samhället samt uttrycka sina åsikter om media och dess roll. |
[Gy11, Samhällskunskap 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till mediers roll i samhället (10 min)
- Definiera vad media är och vilket syfte det har.
- Diskutera olika typer av media som TV, radio, tidningar och sociala medier.
- Ge exempel på mediernas påverkan på samhället.
- Fråga elever om deras egna medievanor.
2. Källkritiskt tänkande (15 min)
- Förklara vikten av att kritiskt granska information.
- Ge exempel på hur information kan manipuleras.
- Diskutera källkritiska frågor att ställa.
- Dela exempel på trovärdiga och icke-trovärdiga källor.
3. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Ge varje grupp ett mediabudskap att analysera.
- Diskutera budskapets påverkan och syfte.
- Förbereda en kort presentation av sina tankar.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och huvudpunkterna som diskuterats.
- Uppmana elever att reflektera över vad de har lärt sig.
- Fråga elever om deras åsikter kring medias roll i deras liv.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Mediernas påverkan på samhället: Medier spelar en central roll i att informera och påverka opinionen. De möjliggör för medborgare att få insikt och delta i samhällsdebatten.
- Källkritik: Att kunna värdera källor är avgörande för att inte sprida falsk information. Källkritiska metoder hjälper oss att identifiera trovärdiga nyheter.
- Digitalisering och media: Den digitala eran har förändrat hur vi konsumerar media. Sociala medier erbjuder både möjligheter och risker för spridning av information.
- Makt och media: Medier har makt att påverka politiska beslut genom att forma allmänhetens åsikter och känslor.
- Nyhetsvärdering: Nyheter värderas utifrån relevans, aktualitet, och hur de framställer samhällsfrågor. Detta påverkar hur vi ser på omvärlden.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Medier | Flera former av kommunikationskanaler som används för att sprida information. | Från latinet medium vilket betyder ‘medel’ eller ‘mitt emellan’. |
Källkritik | Processen att granska och utvärdera källors trovärdighet och relevans. | Från franskan critique som betyder ‘granska’. |
Nyhetsvärdering | Bedömning av nyheters betydelse och inverkan. | Ursprungligen från det engelska news, som betyder ‘nyheter’. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar sociala medier din åsikt om en aktuell händelse?
- B. Vilken roll tycker du att media borde spela i demokratin?
- C. Kan nyhetsrapportering påverka politiska redovisningar och hur påverkar det oss som medborgare?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om fyra och tilldelas olika medieklipp från aktuella nyheter. Varje grupp ska analysera innehållet, identifiera relevanta källor, och förbereda en kort presentation om vilket budskap mediet förmedlar. Efter presentationerna kommer klasserna att diskutera skillnaderna i uppfattning mellan grupperna.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är media? | Kommunikationskanaler för att sprida information. |
2. Vad är källkritik? | Granskning och utvärdering av källor. |
3. Nämn två typer av media. | TV och sociala medier. |
4. Hur kan media påverka åsikter? | Genom nyhetsvärdering och presentation av olika perspektiv. |
5. Vad betyder nyhetsvärdering? | Bedömning av nyheters betydelse och inverkan. |
6. Ge exempel på en källkritisk fråga. | Vilken avsikt har källan med informationen? |
7. Vad innebär digitalisering för medier? | Ökad tillgång och spridning av information via internet. |
8. Varför är källkritik viktigt nu? | För att motverka spridning av falsk information. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en reflektion över någon aktuell nyhet de läst eller sett under veckan. De ska kritiskt granska nyheten, identifiera källan och diskutera nyhetsvärderingen. Uppgiften ska vara 500-700 ord lång och lämnas in digitalt.
Citat
”En bild säger mer än tusen ord.” – Fred R. Barnard, 1921. Detta citat påminner oss om mediers kraft att förmedla budskap och känslor snabbt och effektivt, vilket är centralt i vår diskussion om medias roll i samhället.