Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Samhällskunskap 1a1. Migration och integration. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1a1

Tema: Migration och integration

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten… Eleven ger exempel på hur religion och politik kan interagera samt beskriver sambandet mellan religionsfrihet och mänskliga rättigheter.

[Gy11, Samhällskunskap 1a1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till migration och integration (10 min)
  • Presentera ämnet för dagen och dess relevans.
  • Diskutera nyckelbegrepp: migration, integration, segregation.
  • En kort video om migrationens historia.
  • Frågor till klassrumdiskussion.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in klassen i mindre grupper.
  • Varje grupp diskutera olika aspekter av migration.
  • En grupps uppgift är att fokusera på positiva effekter av migration.
  • Den andra gruppen ska diskutera utmaningar.
  • Sammanställning av diskussionerna i helklass.
3. Fallstudier (15 min)
  • Presentera olika fallstudier av migration i Sverige och EU.
  • Grupparbete: Analysera fallstudier.
  • Diskutera skillnader och likheter.
  • Frågor till klassen för att stimulera tänkande.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta dagens lektion.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.
  • Reflektera över hur migration idag påverkar samhället.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Migrationens historik: Förstå de historiska aspekterna av migration, både på nationell och global nivå. Migration har alltid varit en del av mänsklighetens historia, och det är viktigt att förstå varför människor rör sig.
  • Integration vs. Segregation: Diskutera skillnaderna mellan integration och segregation och hur detta påverkar samhällsstrukturen och kulturen.
  • Mänskliga rättigheter: Känna till de mänskliga rättigheterna och hur de relaterar till migranter och flyktingar. Varje människa har rätt till skydd oavsett bakgrund.
  • Politik och migration: Hur påverkar politiska beslut migration? Diskutera aktuella lagar och policyer som påverkar människor som vill migrera till Sverige.
  • Kulturell mångfald: Reflektera över de positiva aspekterna av kulturell mångfald i våra samhällen. Hur berikas Sverige av dess mångfacetterade befolkning?

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Migrationspolitik Regler och riktlinjer som styr hur och under vilka omständigheter människor får migrera till ett land. Från latin “migrant” som betyder “att röra sig”.
Integration Processen av att människor från olika bakgrunder blir en del av ett samhälle. Från latin “integratio” som betyder “att göra hel”.
Segregation Processen där olika grupper i ett samhälle hålls åtskilda. Från latin “segregare” som betyder “att skilja åt”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka är de största utmaningarna och möjligheterna med migration i dagens samhälle?
  • B. Hur kan vi som samhälle bli bättre på att integrera nya medborgare?
  • C. Diskutera hur media påverkar vår uppfattning om migranter och migration. Är bilden rättvis?

Aktivitet

Planera en aktivitet där studenterna får rollspela olika scenarier relaterade till migration och integration. Varje grupp får en situation, t.ex. ett migrantbeteende i ett nytt land, och de ska diskutera och framföra sitt cases för klassen. Detta ger eleverna en praktisk upplevelse av ämnet och en djupare förståelse.

Exit-ticket

Frågorna Svaren
1. Vad betyder migration? Rörelse av människor från en plats till en annan.
2. Vad är integration? Processen där migranter blir en del av samhället.
3. Ge exempel på positiva aspekter av migration. Kulturell mångfald, nya perspektiv, arbetskraft.
4. Vad innebär segregation? Att olika grupper hålls åtskilda i ett samhälle.
5. Vad är migrationspolitik? Riktlinjer som styr migration och migranters rättigheter.
6. Hur påverkar medier bilden av migranter? Media kan skapa både positiva och negativa bilder av migranter beroende på hur berättelsen presenteras.
7. Vad är mänskliga rättigheter? Rättigheter som varje människa har oavsett bakgrund.
8. Hur kan vi bidra till bättre integration? Genom att vara öppna, informerade och engagerade i samhället.

Hemuppgift

Studenterna får i uppdrag att skriva en uppsats på 2-3 A4-sidor där de reflekterar över migrationens påverkan på svenskt samhälle. De uppmanas att använda sig av exempel, både historiska och nutida, och att inkludera sina egna åsikter och reflektioner. Uppsatsen ska också innefatta källor som de använt sig av.

Citat

“Inget land har någonsin blivit stort genom att stänga sina dörrar mot det som är annorlunda.” – Barack Obama, 2008 Detta citat belyser vikten av öppenhet och integration i samhällen och knyter på så sätt an till lektionens tema.

Uppföljning

Efter lektionen kan eleverna uppmanas att undersöka och presentera om olika kulturmöten som ägt rum i deras egna liv eller i lokalsamhället, samt hur dessa har påverkat deras perspektiv på migration och integration.


Modern Tillbaka-knapp