“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Miljö och hållbarhet: Grunderna
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån olika demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. Digitalisering och mediers innehåll samt nyhetsvärdering när det gäller frågor om demokrati och politik. De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter. Folkrätten i väpnade konflikter. Den internationella humanitära rätten och skyddet för civila i väpnade konflikter. Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Digitaliseringens påverkan på arbetsmarknaden. Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap. Privatekonomi. Hushållets inkomster, utgifter, tillgångar och skulder. Konsumenträtt samt konsumtion i förhållande till behov och resurser. Hur privatekonomin påverkas av samhällsekonomiska förändringar. | Eleven beskriver översiktligt innebörden i miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Eleven beskriver dessutom översiktligt handelns roll och ansvar i arbetet för hållbar utveckling och redogör översiktligt för faktorer som påverkar miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet inom handelssektorn. |
[Gy11, Samhällskunskap 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till hållbarhet (10 min)
- Förklara begreppet hållbarhet och dess tre dimensioner: miljö, ekonomi och sociala aspekter.
- Ge exempel på aktuella globala hållbarhetsutmaningar.
- Diskutera varför hållbarhet är viktigt för samhället.
- Fråga eleverna om de känner till några exempel på hållbara initiativ.
2. Gruppera i arbete (15 min)
- Dela in eleverna i smågrupper och ge dem ett scenario att diskutera relaterat till hållbar utveckling.
- Varje grupp ska definiera vad som krävs för att uppnå hållbarhet i sitt scenario.
- Grupperna förbereder korta presentationer av sina diskussioner.
- Diskutera gruppernas resultat i helklass.
3. Reflektion och sammanfattning (15 min)
- Låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig under lektionen.
- Diskutera hur de kan tillämpa begreppen hållbarhet i sina egna liv.
- Sammanfatta vikten av individuell och kollektiv handling för en hållbar framtid.
- Avsluta med en öppen fråga: Vad kan vi som samhälle göra för att bidra till en hållbar framtid?
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Hållbarhetsprinciperna. Diskussion om vad som menas med hållbarhet och dess tre hörnstenar: ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.
- Globala problem och utmaningar. Identifiering av globala problem som klimatförändringar, svält och fattigdom, och deras koppling till hållbarhetsmål.
- Lokala exempel. Analys av lokala projekt och initiativ som arbetar för att främja hållbar utveckling i samhället.
- Personligt engagemang. Reflektion kring hur varje individ kan bidra till en mer hållbar framtid.
- Framtidsvisioner. Diskussion om hur framtiden kan se ut med ett hållbart samhälle och vad som krävs för att nå dit.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Hållbarhet | Förmåga att tillfredsställa dagens behov utan att kompromissa med framtida generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. | Från verbet “hålla”, genom tyskans “halten”. |
Ekosystem | Ett avgränsat område där levande organismer interagerar med varandra och sin omgivning. | Från grekiska “oikos” (hus) och “systema” (sammansättning). |
Bärkraft | Den mängd resurser ett ekosystem kan ge utan att skadas, för att upprätthålla en god livsmiljö. | Fra gammalsvenska “barka” (stötta, bärande). |
Konsumtion | Processen att använda varor och tjänster. | Från latin “consumere” (att använda sig av, förbruka). |
Diskussionsfrågor
- A. Vad tror du är de största hindren för att uppnå hållbar utveckling globalt?
- B. Kan hållbarhet komma i konflikt med ekonomisk tillväxt? Hur?
- C. Hur tror du att unga människor kan påverka beslutsfattare i frågor kring hållbarhet?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en affisch som presenterar en hållbarhetslösning på ett lokalt problem. De ska använda sig av faktiska data och deras lösning bör inkludera miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter. Affischerna ska sedan presenteras för klassen och sättas upp i skolan som en del av en kampanj för hållbarhet.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är hållbarhet? | Hållbarhet handlar om att tillfredsställa nuvarande behov utan att compromissa med framtida generationers behov. |
2. Nämn en global utmaning. | Klimatförändringar är en betydande global utmaning. |
3. Hur kan vi bidra till en hållbar framtid? | Genom att minska vår konsumtion och välja mer hållbara alternativ. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort uppsats på 1-2 sidor där de reflekterar över sina egna konsumtionsvanor och hur dessa kan förändras för att bli mer hållbara. De ska inkludera konkreta exempel på hur de kan göra skillnad i sin vardag.
Citat
“Vi har inte ärvt jorden av våra förfäder, vi har lånat den av våra barn.” – David Brower, miljöaktivist, 1970. Detta citat belyser vikten av att tänka långsiktigt och ansvarsfullt kring vårt utnyttjande av jordens resurser.
“`