“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Politiska system och styrelseskick
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. | Eleven kan översiktligt redogöra för några centrala teorier och översiktligt diskutera deras styrkor och svagheter. |
Internationella och nordiska samarbeten. | Eleven kan analysera komplexa samhällsfrågor och identifiera orsaker och konsekvenser. |
Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut. | Eleven diskuterar översiktligt orsakerna samt politiska, ekonomiska och sociala konsekvenser av olika lösningar på samhällsfrågor. |
Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system. | Eleven kan ge enkla argument för sina ståndpunkter och värderar med enkla omdömen andras ståndpunkter. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera tema och syfte med lektionen.
- Diskutera vikten av politiska system i samhället.
- Ge exempel på olika politiska system.
- Fråga eleverna vad de redan vet om politiska system.
2. Gruppering och diskussion (20 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge varje grupp ett politiskt system att diskutera.
- Be grupperna redovisa sina slutsatser.
- Diskutera skillnader och likheter mellan systemen.
3. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och lyft fram lärdomar.
- Ställ öppna frågor för att uppmuntra reflektion.
- Dela ut hemuppgift och förklara vad som förväntas.
- Ge exempel på hur politiska system påverkar individen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:
- Demokrati: Förståelse för vad demokrati innebär på olika nivåer och dess betydelse för medborgarna.
- Politiska ideologier: Kännedom om olika politiska ideologier och deras inverkan på samhällsutvecklingen.
- Maktfördelning: Vikten av maktens fördelning i ett demokratiskt samhälle.
- Medborgarskap: Rättigheter och skyldigheter som följer med att vara medborgare.
- Källkritik: Förmåga att granska och värdera information från olika källor.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Demokrati | Styre där medborgarna har rätt att delta i beslut om sitt samhälle. | Från grekiskan “demos” (folk) och “kratia” (styre). |
Ideologi | En samling av idéer och värderingar som beskriver hur samhället ska organiseras. | Från franska “idéologie”, som betyder läran om idéer. |
Makt | Förmågan att påverka andra och deras handlingar. | Från fornnordiska “mátt”, som betyder förmåga. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka är de största fördelarna med ett demokratiskt styressätt?
- B. Hur påverkar media och digitalisering människors åsikter om politik?
- C. På vilket sätt kan individer påverka beslut i samhället?
Aktivitet
Eleverna ska delta i en debatt där de försvarar eller motsätter sig ett valt politiskt styressätt. Debatten ska vara strukturerad, där varje elev ges möjlighet att framföra sina åsikter och ställa frågor till motparten. Aktiviteten ska syfta till att fördjupa förståelsen för skillnaderna mellan olika politiska system och uppmuntra kritisk tänkande.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är huvudprinciperna för demokrati? | Yttrandefrihet, rättssäkerhet och rätt att delta i val. |
Kan du nämna en fördel och en nackdel med ett parlamentariskt system? | Fördel: Flexibilitet. Nackdel: Instabilitet. |
Hur kan medborgare påverka politiska beslut? | Genom att rösta, delta i debatter och påverka sina representanter. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflektion om hur de ser på politiska system och styressätt i olika länder. De ska ta upp exempel på både positiva och negativa aspekter, och ge sin egen åsikt om vilket system de anser är bäst och varför. Reflektionen ska vara minst 1 A4-sida.
Citat
”En bra regering ska få folket att känna sig trygga och se deras intressen.” – Nelson Mandela
“`