Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Samhällsfrågor: Jämlikhet och rättvisa
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån olika demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. Digitalisering och mediers innehåll samt nyhetsvärdering när det gäller frågor om demokrati och politik. De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter. | Eleven kan ge exempel på hur olika samhällsfrågor relaterar till jämlikhet och rättvisa. Eleven kan delta i diskussioner och uttrycka egna åsikter om dessa frågor. |
[Gy11, Samhällskunskap 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till jämlikhet och rättvisa (10 min)
- Presentera begreppen jämlikhet och rättvisa.
- Diskutera varför dessa begrepp är viktiga i vårt samhälle.
- Ge exempel på aktuella frågor i Sverige och världen.
- Fråga eleverna om deras egna tankar kring ämnet.
2. Fördjupning i mänskliga rättigheter (15 min)
- Gå igenom de mänskliga rättigheterna.
- Diskutera hur de relaterar till jämlikhet och rättvisa.
- Ge exempel på där mänskliga rättigheter har kränkts.
- Låt eleverna reflektera över situationer där rättvisa har uppnåtts eller misslyckats.
3. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i grupper för att diskutera olika exempel på jämlikhet och orättvisa.
- Varje grupp får en fallstudie att arbeta med.
- Ge grupperna tid att förbereda en kort presentation av sina diskussioner.
- Betona vikten av att lyssna på andras perspektiv.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
- Be eleverna att dela med sig av vad de lärt sig och hur deras tankar har förändrats.
- Ställ öppna frågor för att få igång diskussionen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Jämlikhet: Beskrivning av begreppet jämlikhet och dess betydelse i samhällsfrågor. Diskutera olika former av jämlikhet, både ekonomisk och social.
- Rättvisa: Rättvisans betydelse i politiska och sociala sammanhang. Exempel på hur rättvisa kan uppnås eller brytas i olika situationer.
- Mänskliga rättigheter: En genomgång av de mänskliga rättigheternas historia och nuvarande tillämpning globalt och i Sverige.
- Diskussioner och debatter: Hur man för en konstrukiv debatt om jämlikhet och rättvisa. Tekniker för att framföra sin åsikt på ett tydligt sätt.
- Aktuella exempel: Exempel på aktuella samhällsfrågor där jämlikhet och rättvisa ifrågasätts eller diskuteras, både lokalt och internationellt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Jämlikhet | Tillståndet av att vara lika, speciellt inom rättigheter och möjligheter. | Från “jämn” och “likhet”, av germanskt ursprung. |
Rättvisa | Principen om att ge varje individ vad de har rätt till. | Från latin “jus” som betyder lagen. |
Mänskliga rättigheter | Rättigheter som tillkommer alla människor oavsett nationalitet, kön, etnicitet, religion etc. | Från latin “humanitas” som betyder mänsklighet. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur definierar du jämlikhet och rättvisa i ditt eget liv?
- B. Vilka exempel på orättvisa har du stött på i samhället? Hur kan dessa problem lösas?
- C. I vilken utsträckning tycker du att staten har ansvar för att säkerställa jämlikhet och rättvisa för sina medborgare?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en kort presentation om ett aktuellt fall av orättvisa som de är intresserade av. De ska undersöka bakgrunden, parterna involverade, samt möjliga lösningar. Grupperna ska presentera sina resultat för klassen. Detta syftar till att utveckla deras forsknings- och presentationsförmågor, samt att öka medvetenheten om sociala frågor.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är jämlikhet? | Tillståndet av att vara lika i rättigheter och möjligheter. |
2. Ge ett exempel på en mänsklig rättighet. | Rätten till liv, frihet och personlig säkerhet. |
3. Vilken roll spelar staten i att upprätthålla rättvisa? | Staten har ansvar att säkerställa att lagarna skyddar individernas rättigheter. |
4. Vad betyder social rättvisa? | Att alla i samhället har lika tillgång till resurser och möjligheter. |
5. Hur kan vi arbeta för mer jämlikhet i samhället? | Genom att utveckla policyer och program som stöder utsatta grupper. |
6. Vad är diskussionens betydelse för rättvisa? | Diskussioner hjälper till att belysa problem och främja förändring. |
7. Vad innebär “rättspolitik”? | Policyer som syftar till att skapa rättvisa och jämlikhet. |
8. Hur påverkar vår egen uppfattning konceptet rättvisa? | Personliga erfarenheter och värderingar formar vår syn på rättvisa. |
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna skriva en essä på 3-5 A4-sidor om ett specifikt fall av jämlikhet eller orättvisa. De ska undersöka ämnet genom att använda minst tre källor och diskutera sina perspektiv samt föreslå möjliga lösningar. Detta syftar till att fördjupa deras förståelse och förmåga till kritisk analys.
Citat
“Rättvisa är vanligast där människor är villiga att strida för den.” – Albert Einstein, 1940 Detta citat betonar vikten av att aktivt arbeta för rättvisa, något som kopplar direkt till lektionen om jämlikhet och rättvisa.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.