“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Samhällsstrukturer och institutioner
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. | Eleven kan översiktligt redogöra för demokrati och politiska system, samt beskriva medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut. |
Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer samt digitaliseringens möjligheter och utmaningar. | Eleven kan diskutera maktfördelning och hur digitalisering påverkar samhälle och medborgares påverkan. |
De mänskliga rättigheterna och hur dessa kan utkrävas. | Eleven kan förklara och ge exempel på de mänskliga rättigheterna och hur de förhåller sig till individ och stat. |
[Gymnasiet, Samhällskunskap 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till samhällsstrukturer (10 min)
- Gå igenom vad begreppet samhällsstruktur innebär.
- Diskutera olika typer av institutioner och deras roller i samhället.
- Ge exempel på hur institutioner påverkar medborgarnas liv.
- Fråga klassen om de kan ge exempel från sina egna erfarenheter.
2. Gruppdiskussion om demokrati (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en demokratimodell att diskutera.
- Be grupperna jämföra och kontrastera sina modeller.
- Uppmuntra till diskussion om fördelar och nackdelar med varje modell.
- Låt grupperna presentera sina diskussioner för klassen.
3. Analys av case studies (15 min)
- Presentera olika fallstudier kopplade till mänskliga rättigheter och demokratins utmaningar.
- Diskutera vad som gick fel enligt fallstudierna.
- Identifiera vilka institutioner som var involverade och vilken roll de spelade.
- Fråga eleverna hur liknande situationer kan undvikas i framtiden.
4. Avslutande reflektion och frågor (10 min)
- Sammanfatta lektionen och diskutera vad eleverna har lärt sig.
- Ge tid för frågor från eleverna.
- Avsluta med att koppla tillbaka till hur digitaliseringen kan stödja demokratiska processer.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Demokratisystem: Förståelse för hur olika typer av demokratisystem fungerar och deras inverkan på medborgarna.
- Maktfördelning: Hur makten är fördelad mellan olika institutioner och nivåer, samt hur detta påverkar beslutsfattandet.
- Mänskliga rättigheter: Kännedom om de mänskliga rättigheterna och hur individer kan kämpa för dessa rättigheter.
- Digitaliseringens roll: Hur digital teknik påverkar samhällsfrågor och politiska processer.
- Folkrätten: Grundläggande kunskaper om internationella normer och lagar som skyddar medborgare i krigssituationer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Demokrati | Styrelseskick där folket har makt och kan påverka beslut. | Från grekiska ‘demokratia’ som betyder ‘folkstyre’. |
Mänskliga rättigheter | Rättigheter som tillkommer alla människor utan undantag. | Från franska ‘droits de l’homme’ som betyder mänskliga rättigheter. |
Institution | Fastställda organisationer och regimer som reglerar sociala relationer. | Från latin ‘institutio’ som betyder inrättande. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle samhället se ut utan de institutioner vi har idag? Diskutera potentiella konsekvenser.
- B. Vilken roll spelar sociala medier i dagens demokratiska processer?
- C. Hur kan medborgarna säkerställa att deras mänskliga rättigheter skyddas i en digital värld?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en egen presentation där de berättar om en samhällsinstitution av deras val. Presentationen ska inkludera institutionens historia, syfte och påverkan på samhället. De kan använda digitala verktyg såsom PowerPoint eller Prezi för att förstärka sina presentationer. Efter att presentationerna har hållits, får klassen ge feedback på vad de lärt sig.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är demokrati? | Folkstyre där medborgarna har makt att påverka beslut. |
2. Vad innebär maktfördelning? | Ett system där makten delas mellan olika institutioner för att balansera och kontrollera varandra. |
3. Ge ett exempel på en mänsklig rättighet. | Rätten till liv är en grundläggande mänsklig rättighet. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en uppsats om hur de anser att en specifik institution påverkar samhället. Uppsatsen ska vara minst 2 A4-sidor lång och innehålla exempel och referenser till aktuell forskning inom området. Arbetsprocessen ska inkludera källkritik och argumentation kring valet av institution.
Citat
“Det är aldrig för sent att bli det man kunde ha blivit.” – George Eliot (1819-1880). Detta citat påminner oss om vikten av att ständigt sträva efter förändring och att våra institutioner och samhällsstrukturer kan utvecklas genom medborgarengagemang.
“`