Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Samhällskunskap 1a1
Tema:
Sveriges grundlagar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkan i olika system och på olika nivåer utifrån olika demokratimodeller. | Eleven kan redogöra enkelt för hur det svenska politiska systemet är uppbyggt och fungerar, samt känna till bakomliggande ekonomiska och samhälleliga faktorer. |
Digitalisering och mediers innehåll samt nyhetsvärdering när det gäller frågor om demokrati och politik. | Eleven kan ge exempel på hur nyheter påverkar opinionsbildning och beslut i samhället. |
De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter. | Eleven kan beskriva och ge exempel på mänskliga rättigheter och deras betydelse för individen. |
Folkrätten i väpnade konflikter. | Eleven kan översiktligt redogöra för vad som avses med folkrätt och ge exempel på dess tillämpning. |
Privatekonomi. Hushållets inkomster, utgifter, tillgångar och skulder. | Eleven kan ge exempel på hur en hushållsekonomi fungerar och kan koppla detta till olika samhällsfrågor |
[Gy11, Samhällskunskap 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till Sveriges grundlagar (10 min)
- Presentera de fyra grundlagarna i Sverige.
- Diskutera varför grundlagar är viktiga för vårt samhälle.
- Ge exempel på hur förändringar i grundlagar kan påverka medborgarna.
- Ställ frågor för att engagera eleverna i diskussionen.
2. Djupdykning i varje grundlag (20 min)
- Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en grundlag att arbeta med.
- Gruppen ska identifiera och sammanfatta huvudpunkterna i sin grundlag.
- Ge grupperna tid att diskutera och förbereda en kort presentation.
- Planera en tid för presentationer av gruppernas arbete.
3. Reflektion och diskussion (15 min)
- Diskutera med hela klassen: Hur påverkar grundlagarna oss?
- Vilken grundlag upplever ni som mest betydelsefull och varför?
- Reflektera över hur grundlagarna relaterar till aktuella samhällsfrågor.
4. Avslutning och sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta lektionen och knyt ihop de viktigaste budskapen om grundlagarna.
- Fråga eleverna om de har några kvarstående frågor.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Sveriges fyra grundlagar. Dessa reglerar hur Sveriges stat fungerar och vilken rätt och skyldighet medborgarna har.
- Demokratins betydelse. Hur grundlagarna skyddar demokratin och medborgarnas rättigheter.
- Medborgarens roll. Vilken rätt att påverka politiska beslut har medborgare i Sverige?
- Folkrättens roll vid konflikter. Hur hjälper folkrätten till att skydda medborgare under krig?
- Utbildning om mänskliga rättigheter. Hur utbildning om mänskliga rättigheter kan främja ett mer tolerant och rättvist samhälle.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Demokrati | Styrsystem där medborgarna har makt att påverka genom rösträtt. | Från grekiskans “demos” (folk) och “kratia” (makt). |
Grundlag | Lag som ligger till grund för ett lands rättssystem. | Från svenska “grund” och “lag” som refererar till det som bygger strukturen. |
Mänskliga rättigheter | Rättigheter som tillkommer alla människor. | Från Latin (ius humanum), definierar vad som anses som grundläggande rättigheter. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle vårt samhälle se ut utan grundlagar? Tänk på huruvida våra rättigheter skulle vara skyddade.
- B. Vilka av de svenska grundlagarna tycker du är mest hårt prövade i dagens samhälle? Diskutera varför.
- C. Hur kan vi som medborgare aktivt skydda våra rättigheter som hänvisar till grundlagarna?
Aktivitet
Eleverna delas upp i grupper igen, men denna gång ska de skapa en poster som sammanfattar en av grundlagarna. De ska inkludera grundlagens huvudpunkter, dess betydelse och en exempel i verkliga livet där grundlagen tillämpas. Eleverna ska få tid att arbeta kreativt och kan använda datorer för research.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vilken är Sveriges nuvarande regeringsform? | Regeringsformen (RF) |
Hur många grundlagar finns det i Sverige? | Det finns fyra grundlagar. |
Vad handlar tryckfrihetsförordningen om? | Den handlar om rätten till yttrande- och pressfrihet. |
Kan grundlagarna ändras? Hur? | Ja, de kan ändras genom en omröstning i riksdagen med ett val emellan. |
Vad är syftet med mänskliga rättigheter? | Skydda individers fri- och rättigheter. |
Hemuppgift
Efter lektionen får eleverna i hemuppgift att skriva en kort uppsats där de reflekterar kring en av grundlagarna och hur den påverkar deras liv. Uppsatsen ska vara 1-2 sidor lång (A4) och innehålla personliga åsikter samt fakta om grundlagen.
Citat
”Det är inte våra rättigheter utan våra skyldigheter som definierar oss.” – Nelson Mandela, 1997. Citatet påminner oss om att förståelsen för våra rättigheter också innebär ansvar i att respektera andra.
Uppföljning
Säkerställ att eleverna förstår konceptet kring grundlagar och relaterar detta till sin egen verklighet.