Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a2
Tema: Ekonomisk ojämlikhet i världen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. Mediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. |
Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. I sin analys förklarar eleven enkla samband och drar enkla slutsatser om likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för de historiska förutsättningarnas betydelse och dra enkla slutsatser om hur nutida samhällsförhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer. |
[Gy11, Samhällskunskap 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till ekonomisk ojämlikhet (10 min)
- Presentera begreppet ekonomisk ojämlikhet och ge exempel på globala ojämlikheter.
- Diskutera orsaker till ojämlikhet, som politiska och ekonomiska strukturer.
- Fråga eleverna om deras egna upplevelser av ojämlikhet.
- Lyft exempel på länder med olika niveauer av ekonomisk ojämlikhet.
2. Diskussion i grupper (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge varje grupp en specifik fråga om ekonomisk ojämlikhet att diskutera.
- Grupperna ska komma fram till möjliga lösningar på den uppgift de fått.
- Varje grupp presenterar sin slutsats för klassen.
3. Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta dagens diskussioner.
- Be eleverna reflektera över vad de lärt sig om ekonomisk ojämlikhet.
- Fråga vad de tror kan göras för att minska ojämlikheten i världen.
- Uppmana eleverna att tänka på hur policyer kan påverka ekonomisk jämlikhet.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Ekonomisk ojämlikhet: Definition och exempel på ekonomisk ojämlikhet globalt och lokalt, inklusive inkomstskillnader och resursfördelning.
- Orsaker till ojämlikhet: Politisk och ekonomisk instabilitet, kolonialism, och skillnader i utbildningssystem.
- Konsekvenser av ojämlikhet: Sociala och ekonomiska effekter på samhällen och individer.
- Globala insatser: Hur internationella organisationer arbetar för att bekämpa ekonomisk ojämlikhet.
- Personligt ansvar: Hur vi som individer kan påverka ojämlikhet genom konsumtion och medvetna val.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Ojämlikhet | Skillnader i tillgång till resurser och möjligheter mellan olika individer eller grupper. | Från latinets “inæqualitas”, som betyder “olika i värde”. |
Konsumtion | Användning av varor och tjänster av individer eller grupper. | Från latinets “consumere”, vilket betyder “att använda”. |
Resursfördelning | Processen genom vilken resurser fördelas inom ett samhälle eller mellan olika länder. | Från franska “ressource” och latin “distributio”. |
Välfärd | Social och ekonomisk trygghet som gör det möjligt för individer att leva ett gott liv. | Från tyskans “Wohlfahrt”, som handlar om välstånd och lycka. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka faktorer anser du bidrar mest till ekonomisk ojämlikhet i världen idag, och hur påverkar de oss?
- B. Vad kan individer göra för att motverka ekonomisk ojämlikhet i sina egna liv och gemenskaper?
- C. I vilken utsträckning anser du att regeringar och internationella organisationer har ett ansvar för att minska ojämlikheterna i världen?
Aktivitet
Under lektionens sista del genomförs en gruppaktivitet där eleverna får i uppdrag att skapa en presentation om ett specifikt land och dess ekonomiska ojämlikhet. De ska undersöka orsaker, aktuella problem och potentiella lösningar. Eleverna ska använda en kombination av skriftliga källor, deras egna reflektioner och exempel från aktuella nyhetsartiklar för att underbygga sina presentationer. Presentationen ska sträcka sig till max 10 minuter och kan utformas som en digital presentation eller en snabb debatt.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är ekonomisk ojämlikhet? | Skillnader i inkomst och livsvillkor mellan individer och grupper. |
2. Nämn två orsaker till ekonomisk ojämlikhet. | Utbildning, tillgång till resurser. |
3. Hur påverkar ojämlikhet samhällen? | Skapar social oro och begränsar tillväxt. |
4. Vilka är några globala initiativ för att minska ojämlikhet? | FN:s globala mål för hållbar utveckling. |
5. Ge ett exempel på hur政策er kan påverka ojämlikhet. | Skatter och sociala program. |
6. Vad kan en individ göra för att bidra till ökad jämlikhet? | Medveten konsumtion och volontärarbete. |
7. Vad är skillnaden mellan inkomst och förmögenhet? | Inkomst är vad man får, förmögenhet är vad man äger. |
8. Hur kan företag påverka ekonomisk ojämlikhet? | Genom anställningspraxis och lönestruktur. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en personlig reflektion om ekonomisk ojämlikhet, som innehåller perspektiv från lektionen och deras egna tankar. Reflektionen ska omfatta minst 2 sidor A4 och innehålla exempel från nyheter eller artiklar de läst.
Citat
“Den största källan till ojämlikhet är bristen på jämlik utbildning.” – Kofi Annan, 2000. Detta citat understryker vikten av utbildning som ett verktyg för att motverka ekonomisk ojämlikhet, vilket knyter an till lektionens fokus på hur utbildningsmöjligheter påverkar individers livschanser.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.