Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a2
Tema: Global handel och ekonomi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. I sin analys förklarar eleven enkla samband och drar enkla slutsatser om likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation. |
[Gy11, Samhällskunskap 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till global handel (10 min)
- Presentera vad global handel innebär och dess betydelse för den globala ekonomin.
- Förklara kortfattat historiska perspektiv på global handel.
- Diskutera olika aktörer inom global handel.
- Ge exempel på hur handel påverkar olika länder.
2. Diskussion om fördelar och nackdelar med globalisering (15 min)
- Ställ öppna frågor om vilka fördelar global handel kan ge länder och individer.
- Diskutera potentiella nackdelar och problem som kan uppstå med globalisering.
- Jämför och analysera olika ståndpunkter.
- Dokumentera elevernas åsikter på tavlan.
3. Fallstudier och exempel (15 min)
- Presentera aktuella fallstudier av länder med framgångsrik och mindre framgångsrik handel.
- Dela upp klassen i grupper och låt dem analysera en fallstudie.
- Be grupperna presentera sina resultat.
- Diskutera de olika resultaten i klassen.
4. Sammanfattning och reflektionsfrågor (10 min)
- Sammanfatta dagens lektion och gå igenom huvudpunkter.
- Ställ reflektionsfrågor för att få eleverna att tänka efter:
- Vilken roll spelar global handel för framtiden?
- Hur kan vi som individer påverka den globala ekonomin?
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Globalisering. Viktiga begrepp och förklaringar kring globaliseringens betydelse för ekonomi, samhälle och kultur.
- Internationell handel. Hur internationell handel fungerar och dess påverkan på ekonomisk tillväxt.
- Ekonomiska aktörer. Olika typer av aktörer i den globala ekonomin som stater, företag och organisationer.
- Handelsavtal. Betydelsen av handelsavtal och hur de påverkar länder och deras ekonomier.
- Miljöaspekter. Diskussioner kring hur global handel påverkar miljön och hållbar utveckling.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Globalisering | Processen där geografiska begränsningar blir mindre viktiga, vilket leder till ökad interaktion mellan människor, företag och regeringar i olika länder. | Från latin “globus” som betyder “klot”. |
Handelsavtal | Ett formellt avtal mellan länder för att underlätta handel mellan dem. | Från tyska “Handel” och latin “pactum” som betyder “avtal”. |
Resursfördelning | Processen för hur resurser distribueras inom och mellan ekonomier. | Från latin “res” som betyder “sak” och “distribuere” som betyder “fördela”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar global handel de olika ländernas kultur och identitet?
- B. Vilka etiska dilemman kan uppstå i samband med global handel och ekonomi?
- C. Vad kan individer göra för att hålla handel rättvis och hållbar?
Aktivitet
Under lektionen ska eleverna genomföra en simulator där de får spela rollen som ekonomiska rådgivare för ett land och ska fatta beslut kring vilka handelsavtal de ska inleda med olika länder. Eleverna ska analysera information kring varje lands ekonomi och föreslå strategier för att maximera nyttan av dessa avtal. Detta kommer att uppmuntra kreativt tänkande och praktisk tillämpning av de begrepp som diskuterats tidigare i lektionen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är globalisering? | Processen där geografiska begränsningar minskar, vilket leder till ökad interaktion globalt. |
2. Vilka är några fördelar med internationell handel? | Ökad tillväxt,iskra av innovation och näringslivsinkomster. |
3. Vad är ett handelsavtal? | Ett avtal mellan länder för att underlätta handel. |
4. Hur kan handel påverka miljön? | Genom ökat resursutnyttjande och transportrelaterade utsläpp. |
5. Vad betyder resursfördelning? | Fördelningen av resurser inom ekonomier. |
6. Ge ett exempel på en ekonomisk aktör. | Stater, företag eller internationella organisationer. |
7. Vilka faktorer påverkar internationell handel? | Politiska, ekonomiska och kulturella faktorer. |
8. Vad kan individer göra för att stödja rättvis handel? | Konsumera produkter från företag med etiska handelspolicyer. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (2 A4-sidor) om hur global handel påverkar det land de bor i. De ska inkludera exempel på positiva och negativa effekter samt diskutera möjliga framtida scenarier för landet i relation till global handel.
Citat
“Handeln är den största av alla mänskliga aktiviteter, en ständig strävan efter att ge och ta.” – Adam Smith (1776). Detta citat påminner oss om att handel är en grundläggande del av människans natur och samhällsbyggande.