Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Samhällskunskap 1a2. Globala samhällsfrågor: Fattigdom. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Samhällskunskap 1a2

Tema:

Globala samhällsfrågor: Fattigdom

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna.
Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. I sin analys förklarar eleven enkla samband och drar enkla slutsatser om likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation.
Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera någon orsak och konsekvens.
Mediers och informationsteknikens roll i samhället. I analysen använder eleven med viss säkerhet samhällsvetenskapliga begrepp och teorier.
Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med undersökningar av samhällsfrågor och samhällsförhållanden. Eleven diskuterar översiktligt orsaker och konsekvenser samt möjliga lösningar på samhällsfrågorna.

[Gy11, Samhällskunskap 1a2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till fattigdom (10 min)
  • Definiera begreppet fattigdom och dess olika former.
  • Diskutera global och lokal fattigdom med exempel.
  • Visa bilder eller statistik som illustrerar fattigdomens omfattning.
  • Ställ frågor till eleverna för att få fram deras åsikter.
2. Grupper och diskussion (15 min)
  • Dela in klassen i mindre grupper.
  • Ge varje grupp ett specifikt område av fattigdom att fokusera på.
  • Diskutera orsaker och konsekvenser av fattigdom i deras utvalda område.
  • Grupperna sammanställer sina tankar för presentation.
3. Gruppresentationer (15 min)
  • Varje grupp presenterar sina diskussioner och slutsatser.
  • Få feedback och frågor från övriga elever.
  • Sammanfatta presentationerna.
  • Diskutera gemensamma teman som uppkommit.
4. Avslutande reflektion (10 min)
  • Reflektera över vad som har lärts under lektionen.
  • Ställ ledande frågor för att uppmuntra djupare tankar.
  • Samla in elevernas skriftliga reflektioner som en exit-ticket.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Global fattigdom: Diskutera hur fattigdom varierar globalt och lokalt, och påverkar livskvalitet och hälsa.
  • Ekonomiska relationer: Undersöka sambandet mellan globalisering, ekonomisk tillväxt och fattigdomsminskning.
  • Mänskliga rättigheter: Knyt anfattigdom till brister i ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter.
  • Utbildning och fattigdom: Betona vikten av utbildning som ett verktyg för att bryta fattigdomscirkeln.
  • Hållbar utveckling: Hur kan samhället arbeta för en hållbar framtid som adresserar fattigdom?

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Fattigdom Mangel av ekonomiska resurser och grundläggande behov. Från fornnordiska “fatig”, som betyder “svag” eller “mager”.
Ekonomi Studiet av hur resurser fördelas och används. Från grekiska “oikonomia”, “husadministration”.
Globalisering Processen av ökad interaktion och beroende mellan länder. Från “global”, latin “globus”, och “isering”, av franskans “isation”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad innebär fattigdom för individens livschanser och möjligheter?
  • B. Hur kan samhället som helhet arbeta för att minska fattigdom?
  • C. Vilka moraliska och etiska skyldigheter har vi gentemot dem som lever i fattigdom?

Aktivitet

Som lektionsaktivitet kommer eleverna att genomföra en rollspel där de tar på sig olika roller kopplade till fattigdom. Eleverna delas in i grupper där de får olika scenarier att arbeta med, som att vara en policymakare, en fungerande i fattigdom eller en individ som jobbar för välgörenhet. Varje grupp presenterar sin lösning på problemet och diskussioner följer.

Exit-ticket


Frågor Svar
1. Vad definierar fattigdom? Fattigdom definieras oftast som bristen på ekonomiska resurser som är nödvändiga för att upprätthålla en rimlig levnadsstandard.
2. Vad är en orsak till fattigdom? Ekonomiska strukturer, som arbetslöshet och bristande tillgång till utbildning.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats på 2 A4-sidor där de reflekterar över fattigdom genom att göra en jämförelse mellan ett land med hög fattigdom och ett med låg fattigdom. De ska använda sig av minst två källor för att stödja sina argument och reflektioner.

Citat

”Den som inte är villig att kämpa för sina rättigheter, förtjänar inte heller att få dem.” – Thomas Jefferson, 1776. Citatet visar vikten av att kämpa för rättigheter vilket knyter an till diskussioner om fattigdom och dess kopplingar till mänskliga rättigheter.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×