Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Samhällskunskap 1a2
Tema:
Hållbar utveckling: Globala mål
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. Mediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med undersökningar av samhällsfrågor och samhällsförhållanden. Exempel på metoder för att samla in information är intervju, enkät och observation. Exempel på metoder för att bearbeta information är statistiska metoder, samhällsvetenskaplig textanalys, argumentationsanalys och källkritik. Presentation i olika former, till exempel debatter, debattinlägg och rapporter. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. I sin analys förklarar eleven enkla samband och drar enkla slutsatser om likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för de historiska förutsättningarnas betydelse och dra enkla slutsatser om hur nutida samhällsförhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer. Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera någon orsak och konsekvens. I analysen använder eleven med viss säkerhet samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder. Eleven diskuterar översiktligt orsaker och konsekvenser samt möjliga lösningar på samhällsfrågorna. Eleven kan ge enkla argument för sina ståndpunkter och värderar med enkla omdömen andras ståndpunkter. |
[Gy11, Samhällskunskap 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
- Presentera begreppet hållbar utveckling och dess tre dimensioner: ekologisk, ekonomisk och social.
- Diskutera varför hållbar utveckling är viktigt för framtida generationer.
- Ge exempel på aktuella globala mål och hur dessa kan kopplas till hållbar utveckling.
- Ställ frågan: Vad innebär ett hållbart samhälle för er?
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem ett globalt mål att diskutera.
- Be grupperna att diskutera hur deras mål påverkar hållbar utveckling.
- Föreslå att de skriver ner sina åsikter och idéer för en presentation.
- Grupperna förbereder sig för att presentera sina diskussioner för klassen.
3. Presentationer (15 min)
- Varje grupp presenterar sina tankar kring det tilldelade globala målet.
- Fråga övriga elever för att främja interaktion och diskussion under presentationerna.
- Anteckna viktiga punkter som lyfts fram av varje grupp.
- Avsluta presentationerna med att diskutera gemensamma teman som framkommit.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta diskussionerna om hållbar utveckling och globala mål.
- Fråga eleverna vad de anser är de största utmaningarna för en hållbar framtid.
- Reflektera över betydelsen av individuella och kollektiva insatser i kampen för en hållbar värld.
- Ge tid för eventuell utvärdering av lektionens innehåll och format.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Globala mål: Förståelse för agenda 2030 och de 17 globala målen är centralt. Särskild fokus på hur dessa mål syftar till att förbättra livsvillkoren för människor världen över.
- Hållbarhetens tre dimensioner: Eleverna ska förstå hur ekonomi, miljö och social rättvisa samverkar i hållbarhetsfrågor.
- Politisk påverkan: Hur politiska beslut kan påverka möjligheterna att uppnå hållbara mål, inklusive exempel på internationella samarbeten och avtal.
- Kritiskt tänkande: Utveckla förmågan att analysera och kritiskt granska information relaterad till hållbar utveckling och globala frågor.
- Personligt ansvar: Diskutera hur individuella val och handlingar kan bidra till eller hindra en hållbar utveckling.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Hållbar utveckling | Utveckling som möter nutida behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter att möta sina behov. | Termen är baserad på engelskans “Sustainable Development”. |
Globala mål | Mål satta av FN för att uppnå en bättre och mer hållbar framtid för alla. | Från latinets “globalis” som betyder “världsomfattande”. |
Ekosystem | En enhet av levande och icke-levande komponenter som interagerar med varandra. | Från grekiskan där “oikos” betyder hushåll och “systema” betyder sammanställning. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka konsekvenser har våra val för miljö och samhälle på lång sikt?
- B. Hur kan ett enskilt land bidra till globala mål och hållbar utveckling?
- C. Vilken roll har individen i kampen för en hållbar framtid och vilka etiska dilemman kan uppstå?
Aktivitet
Som aktivitet kan eleverna skapa en visuell affisch som representerar deras tilldelade globala mål. Den ska illustrera målet, dess betydelse samt konkreta handlingar individer kan vidta för att bidra. Eleverna kan arbeta i grupper och använda olika material och medier, inklusive digital design, för att skapa engagerande och informativa affischer som kan hängas upp i klassrummet som en ständig påminnelse om deras lärande.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är hållbar utveckling? | Utveckling som möter nutida behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter. |
Nämn ett av de globala målen. | Exempelvis mål 1: Ingen fattigdom. |
Vilken dimension är inte en del av hållbarhet? | Exempelvis är kulturell dimensioner inte en officiell del av hållbarhetsdefinitionen. |
Ge exempel på hur ni kan agera för hållbar utveckling. | Exempelvis genom att återvinna och sopsortera. |
Varför är globala mål viktiga? | De syftar till att adressera och lösa viktiga problem som påverkar världen. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort uppsats (2 A4-sidor) där de väljer ett av de globala målen och analyserar dess betydelse samt ger rekommendationer på vad individen kan göra för att bidra. Uppsatsen ska innehålla både en sammanställning av målets syfte samt en reflektion över personliga handlingar och val.
Citat
”Vi har inte ärvt jorden från våra föräldrar, vi har lånat den av våra barn.” – David Brower (1912-2000). Detta citat påminner om vårt ansvar att skydda miljön och arbeta mot en hållbar framtid för kommande generationer.
Uppföljning
Se till att följa upp elevernas förståelse av ämnesinnehållet under nästa lektion genom att använda en quiz eller diskussion för att förstärka temat kring hållbar utveckling och globala mål.