Lektion. Samhällskunskap 1a2. Hållbar utveckling: Globala mål. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1a2

Tema: Hållbar utveckling: Globala mål

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. Mediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med undersökningar av samhällsfrågor och samhällsförhållanden. Exempel på metoder för att samla in information är intervju, enkät och observation. Exempel på metoder för att bearbeta information är statistiska metoder, samhällsvetenskaplig textanalys, argumentationsanalys och källkritik. Presentation i olika former, till exempel debatter, debattinlägg och rapporter.
Betygskriterium (E) Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. I sin analys förklarar eleven enkla samband och drar enkla slutsatser om likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för de historiska förutsättningarnas betydelse och dra enkla slutsatser om hur nutida samhällsförhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer. Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera någon orsak och konsekvens. I analysen använder eleven med viss säkerhet samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder. Eleven diskuterar översiktligt orsaker och konsekvenser samt möjliga lösningar på samhällsfrågorna. Eleven kan ge enkla argument för sina ståndpunkter och värderar med enkla omdömen andras ståndpunkter.

[Gy11, Samhällskunskap 1a2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
  • Förklara vad hållbar utveckling innebär.
  • Presentera de globala målen för hållbar utveckling.
  • Diskutera vikten av hållbar utveckling på individ- och samhällsnivå.
  • Ge exempel på aktuella globala utmaningar kopplade till hållbarhet.
2. Gruppdiskussion om globala mål (15 min)
  • Dela in klassen i små grupper.
  • Ge varje grupp ett specifikt globalt mål att fokusera på.
  • Låt grupperna diskutera hur deras mål påverkar olika samhällsfrågor.
  • Varje grupp förbereder en kort presentation av sina tankar.
3. Presentationer av grupperna (20 min)
  • Varje grupp presenterar sina insikter om sitt globala mål.
  • Öppna för frågor och diskussion efter varje presentation.
  • Sammanfatta viktiga punkter från varje presentation.
  • Diskutera gemensamma teman mellan de olika målen.
4. Reflektion och avslutande diskussion (5 min)
  • Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig under lektionen.
  • Ställ öppna frågor för att stimulera diskussion.
  • Fråga om de ser några konkreta sätt att bidra till en hållbar utveckling.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Global uppvärmning: Förstå orsaker och konsekvenser av global uppvärmning samt vad som kan göras för att motverka den.
  • Klimatförändringar: Diskutera hur klimatförändringar påverkar olika delar av världen och samhällsutvecklingen.
  • Fattigdom och ojämlikhet: Identifiera sambandet mellan hållbar utveckling och minskning av fattigdom.
  • Resursförbrukning: Reflektera över hur resursanvändning påverkar miljö och människors liv.
  • Medborgarskap och ansvar: Diskutera individens roll i samhället och hur man kan agera för en hållbar framtid.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Hållbar utveckling Utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Kommer från latinets ‘sustinere’ som betyder ‘att stödja’ eller ‘att upprätthålla’.
Globala mål Internationella mål som medlemsländerna i FN enats om för att uppnå en hållbar utveckling. Ordets ursprung kan spåras till latinets ‘globus’ som betyder ‘klot’ eller ‘jord’.
Resurs Tillgångar eller material som används på olika sätt i samhället. Ordet kommer från latinets ‘resurgere’, som betyder ‘att stiga upp igen’.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan vi som individer påverka hållbar utveckling i vår vardag?
  • B. Vilka utmaningar finns det för att uppnå de globala målen, och hur kan vi övervinna dem?
  • C. Hur kan framtida generationer påverkas av våra val idag när det kommer till resursanvändning och miljöskydd?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en kort presentation eller affisch om ett valt globalt mål. De ska inkludera vilka problem som är kopplade till målet, varför det är viktigt, och ge exempel på vad som kan göras för att uppnå detta mål. Presentationerna ska vara kreativa och kan inkludera bilder och fakta. Grupperna får 30 minuter att arbeta med sina presentationer innan de ska visa dem för resten av klassen.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad innebär hållbar utveckling? Utveckling som inte äventyrar framtida generationers behov.
2. Nämn ett globalt mål för hållbar utveckling. Att bekämpa fattigdom.
3. Hur påverkar klimatförändringar våra liv? Genom exempelvis extremväder, översvämningar och livsmedelsbrist.
4. Vad kan individer göra för att bidra till hållbarhet? Ändra konsumtionsvanor, återvinna och använda mindre resurser.
5. Varför är det viktigt med internationellt samarbete för att nå de globala målen? För att problemen är gränsöverskridande och kräver gemensamma lösningar.
6. Nämn en konsekvens av resursbrist i samhället. Ökande konflikter om resurser.
7. Hur kan vi mäta framsteg mot de globala målen? Genom indikatorer och statistik över olika samhällsområden.
8. Vad innebär medborgarskap i hållbarhetens kontext? Att ta ansvar för lokala och globala miljöfrågor.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja ett globalt mål och skriva en rapport där de beskriver målet, dess betydelse, och föreslår en konkret åtgärd som kan bidra till att uppnå målet. Rapporten ska vara 2-3 sidor lång, A4-format och inkludera minst tre källor.

Citat

”Det finns inget mer heligt än planeten vi lever på. Den har rätt till skydd och bevarande.” – Wangari Maathai, 2004. Detta citat påminner oss om vårt ansvar att ta hand om jorden och alla dess resurser för framtida generationer.


Modern Tillbaka-knapp