Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Samhällskunskap 1a2
Tema:
Hållbar utveckling: Globala mål
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Politisk ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. |
Samhällsekonomi: ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. | |
Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. | |
Mediers och informationsteknikens roll i samhället. | |
Presentation i olika former, till exempel debatter, debattinlägg och rapporter. |
Betygskriterium (E)
Betygskriterier | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden, identifiera orsaker och konsekvenser samt diskutera möjliga lösningar. |
Källa:
[Gy11, Samhällskunskap 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
- Förklara begreppet hållbar utveckling och dess tre dimensioner: ekologisk, ekonomisk och social.
- Diskutera varför hållbar utveckling är viktigt för vår framtid.
- Ge exempel på globala mål för hållbar utveckling.
- Ställ frågor för att engagera elevernas tankar kring ämnet.
2. Gruppdiskussion (20 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem en specifik fråga att diskutera.
- Frågor kan inkludera: Hur kan vi minska vårt ekologiska fotavtryck?
- Be grupperna att presentera sina tankar efter diskussionen.
- Följ upp diskussionerna med frågor som får dem att tänka kritiskt.
3. Presentation av globala mål (15 min)
- Introducera FN:s globala mål för hållbar utveckling.
- Ge exempel på projekt och initiativ relaterade till dessa mål.
- Diskutera hur dessa mål kan nås i praktiken.
- Fråga eleverna vilka mål de anser är mest kritiska.
4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta lektionen och ta emot frågor från eleverna.
- Be eleverna reflektera över vad de lärt sig under lektionens gång.
- Uppmuntra dem att tänka på hur de kan bidra till en hållbar framtid.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Hållbar utveckling. Begreppet hållbar utveckling handlar om att tillgodose dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter. Det omfattar ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter.
- Globala mål. De globala målen för hållbar utveckling är en uppsättning mål som FN har utvecklat för att Tackla globala utmaningar som fattigdom, ojämlikhet och klimatförändringar.
- Individens ansvar. Varje individ har möjlighet att bidra till hållbar utveckling genom medvetna val i sin vardag, som att handla hållbara produkter.
- Politik och samhälle. Politiker och beslutsfattare har en central roll i att driva frågor om hållbar utveckling och skapar ramar för hur samhället kan agera.
- Ekonomiska modeller. För att nå hållbara mål krävs nya ekonomiska modeller som balanserar mellan tillväxt och miljöskydd.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Hållbarhet | Förmågan hos ett system att fortsätta att fungera i balans med ekologi och samhälle. | |
Ekologiskt fotavtryck | Mått på den miljöpåverkan som en person eller ett hushåll har. | |
Globalisering | Processen där företag och andra organisationer påverkar människor och samhällen över hela världen. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi som individer bidra till hållbar utveckling i vår vardag?
- B. Vilka hinder ser ni för att nå FN:s globala mål?
- C. Diskutera skillnader mellan hållbar utveckling i rika och fattiga länder.
Aktivitet
Som aktivitet kan eleverna delas in i grupper för att skapa affischer som representerar ett av de globala målen. De kan använda datorer för att söka information och skapa visuellt tilltalande affischer som inkluderar fakta, bilder och exempel på hur målet kan uppnås. Efter att ha presenterat sina affischer för klassen kan de diskutera vad de lärt sig.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad är hållbar utveckling? | En utveckling som möter dagens behov utan att äventyra framtida generationers behov. |
Nämn ett av FN:s globala mål. | Exempel: Ingen fattigdom. |
Vad menas med ekologiskt fotavtryck? | Mått på hur mycket naturresurs som används av en person eller grupp. |
Hur kan vi bidra till hållbarhet? | Genom medvetna val och återvinning. |
Ge ett exempel på en social dimension av hållbar utveckling. | Rättvisa och jämlikhet i samhället. |
Vilka är de tre dimensionerna av hållbarhet? | Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. |
Vad är en hållbar stad? | En stad som utvecklar hållbara lösningar för energi, transporter och avfallshantering. |
Vilka faktorer bidrar till klimatförändringar? | Utsläpp av växthusgaser, avskogning och överkonsumtion. |
Hemuppgift
En hemuppgift kan vara att eleverna ska välja ett globalt mål och skriva en kort rapport (1-2 sidor) där de beskriver målet, utforskar dess betydelse och föreslår konkreta åtgärder de själva kan ta för att bidra till målet. De kan även reflektera över vilka utmaningar som finns för att nå detta mål.
Citat
“Det är inte vår uppgift att förutsäga framtiden utan att skapa den.” – Paul Hawken, 1993. Citatet betonar vikten av vårt aktiva deltagande i att skapa en hållbar framtid, snarare än att bara vänta på förändring.