Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a2
Tema: Internationella organisationer: FN
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. Mediers och informationsteknikens roll i samhället. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. I sin analys förklarar eleven enkla samband och drar enkla slutsatser om likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation. |
[Gy11, Samhällskunskap 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till FN (10 min)
- Presentera FN:s historia och syfte.
- Diskutera FN:s roll i internationella relationer.
- Visa korta videoklipp om FN:s verksamhet.
- Fråga eleverna om de känner till några aktuella FN-projekt.
2. Gruppdiskussion om FN:s betydelse (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Ge varje grupp en specifik fråga om FN:s påverkan.
- Låt grupperna sammanfatta sina tankar och diskutera resultatet.
- Samla upp diskussionerna i helklass.
3. Debatt kring FN:s utmaningar (10 min)
- Introducera aktuella utmaningar för FN.
- Dela ut argument till elever för och emot FN:s effektivitet.
- Ge eleverna tid att förbereda sina argument.
- Genomför en strukturerad debatt.
4. Sammanfattning och reflektion (15 min)
- Be eleverna reflektera över vad de lärt sig idag.
- Diskutera betydelsen av FN i deras eget liv.
- Ta upp frågor som kvarstår och adressera dem.
- Avsluta med en sammanfattning av dagens tema.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- FN:s uppdrag: Förstå FN:s syfte och hur det arbetar för fred och säkerhet.
- Globalt samarbete: Känna till olika länder och deras relationer i sammanhanget av FN.
- Mänskliga rättigheter: Diskutera hur FN arbetar med att skydda och främja mänskliga rättigheter.
- Internationella kriser: Analysera exempel på internationella kriser där FN varit involverat.
- Framtida utmaningar: Reflektera över vad som kan utgöra utmaningar för FN i framtiden.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
FN | Förenta Nationerna, en internationell organisation för samarbete. | |
Mänskliga rättigheter | Grundläggande rättigheter som ska tillgå alla människor. | |
Diplomati | Hantera internationella relationer genom förhandlingar. | Från franska “diplomatie”, som härstammar från grekiska “diploma”, vilket betyder “dubbla” (ett dopp i papper). |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar FN:s beslut våra dagliga liv?
- B. Vad skulle hända om FN inte fanns?
- C. Vilka utmaningar ser ni för FN i framtiden?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och tilldelas varsin internationell fråga, exempelvis klimatförändringar eller mänskliga rättigheter. Varje grupp ska forska i hur FN adresserar deras tilldelade fråga och förbereda en presentation som inkluderar deras egen åsikt om FN:s effektivitet i dessa frågor. Presentationerna ska vara mellan 5-7 minuter långa.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är FN:s uppdrag? | Att främja fred och säkerhet i världen. |
Vilka är FN:s huvudsakliga organ? | Generalversammlung, säkerhetsrådet, och sekretariatet. |
Vad står förkortningen UN för? | United Nations. |
Kort ge ett exempel på en FN-fråga. | Krisen i Syrien. |
Hur kan vi påverka FN:s arbete? | Genom att engagera oss i samhällsfrågor och påverka våra regeringar. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva ett kort forskningspapper (1-2 sidor, A4) där de väljer en aktuell fråga som FN arbetar med, beskriver hur de anser att FN kan förbättra sin effektivitet i att hantera den frågan och ger konkreta exempel på tidigare arbete.
Citat
_”Människor ska inte lastas för sina länder, utan länder för sina människor.”_ – Albert Camus, 1951. Detta citat belyser vikten av att förstå att individer inte alltid bär ansvaret för sina länders handlingar, vilket kopplas direkt till FN:s läroplikt att skydda mänskliga rättigheter.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.