Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Samhällskunskap 1a2. Internationella organisationer: FN. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1a2

Tema: Internationella organisationer: FN

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. Mediers och informationsteknikens roll i samhället. Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. I sin analys förklarar eleven enkla samband och drar enkla slutsatser om likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation.

[Gy11, Samhällskunskap 1a2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till FN (10 min)
  • Presentera FN:s historia och syfte.
  • Diskutera FN:s roll i internationella relationer.
  • Visa korta videoklipp om FN:s verksamhet.
  • Fråga eleverna om de känner till några aktuella FN-projekt.
2. Gruppdiskussion om FN:s betydelse (15 min)
  • Dela in eleverna i mindre grupper.
  • Ge varje grupp en specifik fråga om FN:s påverkan.
  • Låt grupperna sammanfatta sina tankar och diskutera resultatet.
  • Samla upp diskussionerna i helklass.
3. Debatt kring FN:s utmaningar (10 min)
  • Introducera aktuella utmaningar för FN.
  • Dela ut argument till elever för och emot FN:s effektivitet.
  • Ge eleverna tid att förbereda sina argument.
  • Genomför en strukturerad debatt.
4. Sammanfattning och reflektion (15 min)
  • Be eleverna reflektera över vad de lärt sig idag.
  • Diskutera betydelsen av FN i deras eget liv.
  • Ta upp frågor som kvarstår och adressera dem.
  • Avsluta med en sammanfattning av dagens tema.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • FN:s uppdrag: Förstå FN:s syfte och hur det arbetar för fred och säkerhet.
  • Globalt samarbete: Känna till olika länder och deras relationer i sammanhanget av FN.
  • Mänskliga rättigheter: Diskutera hur FN arbetar med att skydda och främja mänskliga rättigheter.
  • Internationella kriser: Analysera exempel på internationella kriser där FN varit involverat.
  • Framtida utmaningar: Reflektera över vad som kan utgöra utmaningar för FN i framtiden.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
FN Förenta Nationerna, en internationell organisation för samarbete.
Mänskliga rättigheter Grundläggande rättigheter som ska tillgå alla människor.
Diplomati Hantera internationella relationer genom förhandlingar. Från franska “diplomatie”, som härstammar från grekiska “diploma”, vilket betyder “dubbla” (ett dopp i papper).

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar FN:s beslut våra dagliga liv?
  • B. Vad skulle hända om FN inte fanns?
  • C. Vilka utmaningar ser ni för FN i framtiden?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och tilldelas varsin internationell fråga, exempelvis klimatförändringar eller mänskliga rättigheter. Varje grupp ska forska i hur FN adresserar deras tilldelade fråga och förbereda en presentation som inkluderar deras egen åsikt om FN:s effektivitet i dessa frågor. Presentationerna ska vara mellan 5-7 minuter långa.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är FN:s uppdrag? Att främja fred och säkerhet i världen.
Vilka är FN:s huvudsakliga organ? Generalversammlung, säkerhetsrådet, och sekretariatet.
Vad står förkortningen UN för? United Nations.
Kort ge ett exempel på en FN-fråga. Krisen i Syrien.
Hur kan vi påverka FN:s arbete? Genom att engagera oss i samhällsfrågor och påverka våra regeringar.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva ett kort forskningspapper (1-2 sidor, A4) där de väljer en aktuell fråga som FN arbetar med, beskriver hur de anser att FN kan förbättra sin effektivitet i att hantera den frågan och ger konkreta exempel på tidigare arbete.

Citat

_”Människor ska inte lastas för sina länder, utan länder för sina människor.”_ – Albert Camus, 1951. Detta citat belyser vikten av att förstå att individer inte alltid bär ansvaret för sina länders handlingar, vilket kopplas direkt till FN:s läroplikt att skydda mänskliga rättigheter.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp